PriceRunners nyhetsrum

Pressmeddelanden, undersökningar, tester, logotyper och kontakt

Behöver du lämna tillbaka julklappar som är köpta på nätet?

Efter julafton brukar det ju vara en del julklappar som behöver lämnas tillbaka eller bytas. Alla är inte vana vid den här processen när varan är köpt på internet, så vi har satt ihop en liten guide.

Så här gör du, steg för steg:

1. Du måste ha kvitto eller följesedel. Har du inte kvitto kan det bli svårt att ångra ditt köp över huvud taget. Om varan är på rea nu så kan du inte vara säker på att få tillbaka priset som var innan rean startade om du inte har kvitto.

2. Kolla vad webbutiken som varan kommer ifrån har för policy för returer. Ofta ska du kontakta kundservice innan du skickar tillbaka en vara.

3. Skicka tillbaka varan via posten eller lämna den i butik. Kvittot/följesedeln ska vara med!

4. Kolla med butiken hur du får tillbaka dina pengar. Det vanligaste är att de krediterar kortet med vilket köpet gjordes eller krediterar ett annat kort. Säljaren måste alltid betala tillbaka inom 30 dagar och du ska även få tillbaka eventuella frakt- eller fakturaavgifter.

5. När du ångrar ett köp ska du betala kostnaderna för returfrakten själv, om inte butiken du köpt från har en annan policy.

Observera att dessa regler gäller när du handlat från webbutik i Sverige!


Dina rättigheter kring ångerrätt: (utdrag från inlägg den 14/5-2010)

Köper du en produkt på internet så har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller 14 dagar från dagen du tar emot varan. Även om många e-handlare är duktiga på att informera om ångerrätten så är det tyvärr en del som misstolkar och ställer krav på produkten och dig som inte är förenliga med Distans- och Hemförsäljningslagen.

E-handlare får en kostnad för returnerade varor som skickats tillbaka med hänvisning till ångerrätten. Extra stor blir kostnaden om produkten tagits ur sin förpackning och en del e-handlare nekar att ta tillbaka produkter när förpackningen är bruten. Men frågan är om det är förenligt med Distans- och Hemförsäljningslagen?
Så här lyder punkten om ångerrätt:

Distans och Hemförsäljningslagen:
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Men hur ska man tolka ”väsentligen oförändrat skick”, betyder det att förpackningen får öppnas?

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har bedömt vad ”väsentligen oförändrat skick” betyder i praktiken. I fallet som testades ville en konsument utnyttja ångerrätten efter att ha köpt både en TV och en dammsugare. Säljaren nekade med hänvisning till att produkterna var använda samt att dammsugaren även var repig. Köparen medger att båda produkterna var använda men endast obetydligt.

Allmänna reklamationsnämnden anser att köparen är berättigad att ångra köpet av båda produkterna. Trots att de är använda! Nämnden anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka möjligheten att utnyttja ångerrätten (”Ordet ”väsentligen” innebär att återgång kan ske, om varans skick har förändrats endast i obetydlig grad”). Att öppna förpackningen bör således inte vara ett hinder för ångerrätten (Obs, finns undantag exempelvis vid musik).

Hoppas du blivit något klokare och kan lite mer om ångerrätten. Vill du läsa mer så kan du göra det på konsumentverkets hemsida.