Allt som gör livet hemma ljusare och roligare vill svenskarna ha till jul.
PriceRunner har undersökt de nya trenderna inför julen 2020, baserat på vilka kategorier och produkter som ökat mest den senaste månaden. Då våra önskningar ligger nära vår vardag syns det tydligt vilken påverkan coronapandemin haft på konsumtionen.
Vi ser ett ökat intresse att ägna sig åt nya hobbies. Framförallt är det olika sätt att hålla en stillasittande kropp i form men också de prylar vi behöver:
(Siffrorna visar tillväxt i % mellan november 2020 och november 2019)
Vi ser också ett ökat intresse för att ägna sig åt hemmet och heminredning. Suget efter en robot som sköter städningen syns tydligast. Belysning är stort i juletider, och i år mer än någonsin. Men intresset för att få det lite finare hemma är också tydligt. Inte så konstigt när många av oss är hemma i stort sett dygnet runt.
Vi inte bara jobbar och sover hemma - vi äter också tre mål om dagen hemma. Inte undra på att intresset för hushållsprodukter ökat rejält. Bakning har blivit ett stort intresse för många, vilket inte minst märks när vi tittar på vad konsumenterna letar efter på nätet.
När arbetsplatsen flyttar till köksbordet så krävs ny utrustning. Suget efter en bättre, mer funktionell arbetsmiljö i hemmet syns tydligt:
När träningar och föreningsaktiviteter stänger ner, och kvällarna och helgerna tillbringas i hemmet så ökar också kraven på underhållning på hemmaplan. Vare sig det är pussel, barnleksaker eller spelkonsoler, så har intresset för leksaker hos liten som stor exploderat:
Kvinnor vill unna sig något till jul i högre utsträckning än män. 38 procent av kvinnorna i YouGov undersökningen svarar att de förtjänat sin julklapp och att de vill unna sig, samma svar ger bara 18 procent av männen.
32 procent av männen anser att julklappen de önskat sig kommer öka deras livskvalitet, i synnerhet svarar män i åldrarna 50–59 år detta. 22 procent anser att julklappen de önskat sig kommer göra tiden de tillbringar hemma bättre.
Källa: PriceRunner 2020 – data från november 2020 jämfört med november 2019
Den ökade osäkerhet kring ekonomin som svenskarna upplever avspeglar sig i julhandeln:
32 procent - en av tre svenskar - svarar att de kommer köpa färre julklappar i år än förra året. 41 procent kommer att köpa lika mycket som förra året. 7 procent svarar att de kommer att handla mer än vanligt.
PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.