2021-01-25 06:20Pressmeddelande

2020 i siffror - det här näthandlade svenskarna mest

Pandemiåret 2020 blev ett rekordår för svensk näthandel - inte minst för coronarelaterade produkter. Varannan minut klickade svenskarna hem en flaska handsprit av det populäraste märket.

Sveriges största jämförelsetjänst PriceRunner har granskat förra årets data som visar det ena rekordet efter det andra.

48 procent – så mycket växte söktrafiken på PriceRunner, jämfört med föregående år.

2,4 miljoner produkter i 7 100 svenska nätbutiker – så stort är utbudet som PriceRunner erbjuder svenska konsumenter att jämföra. Det är också nytt rekord.

Här är 2020 i urval:

Den mest populära produkten

Dax Alcogel 85 var den mest efterfrågade produkten förra året. Den var så populär under hela året sökte någon upp den i nätbutik varannan minut, via PriceRunners tjänst.

Den mest populära kategorin

Leksaker.

Leksaker - PriceRunners användare besökte en nätbutik tre gånger i minuten under hela året.

Den mest populära leksaken

Harry Potter Wizarding World 2020 adventskalender blev den mest populära leksaken av alla.

Topp-10 mest populära kategorier:

1. Leksaker
  2. Skor
  3. Hygienartiklar
  4. Mobiltelefoner
  5. Hudvård
  6. Kökstillbehör
  7. Arbetskläder & Utrustning
  8. Parfymer
  9. TV
  10. Belysning
Kategorin som ökade mest 2020:

2020 i siffror

Arbetskläder & utrustning – mer känd som munskyddskategorin – blev den stora raketen 2020. Kategorin ökade med oslagbara 73 886 procent. 2019 var det inte särskilt många som sökte efter munskydd och ansiktsmasker.

Kategorier som också trendade:
  1. Padel                          1670%
  2. Wearables                  965%
  3. Webbkameror            424%
  4. Utförsåkning              418%
  5. Husdjur                       339%
  6. Hygienartiklar            281%
  7. Köksapparater           270%
  8. Hälsovårdsprodukter   242%
  9. Hörlurar & Gaming Headsets  190%
  10. Elcyklar                       174%
Kategorin som minskade mest:

Resväskor – minus 59%

Sökandet efter resväskor sjönk som en sten när Sverige och resten av världen stängde gränserna. Ingen behövde resväskor längre. PriceRunner tippar att kategorin kommer att öka 2021.

Nya okända produkter blev de mest populära:

Produkter som vanliga konsumenter tidigare inte visste namnet på blev hushållsnamn under 2020. 3M munskydd FFP3 och Dax Alcogel blev de mest populära produkterna svenskarna köpte förra året.

27 november – årets största shoppingdag

2020 i siffror

Black Friday, 27 november, blev Sveriges största shoppingdag.

Black Friday är 62 procent större än den näst största shoppingdagen, nämligen dagen före Black Friday.

21 februari - årets lugnaste shoppingdag:

I slutet av februari inträffade årets minst shoppingtokiga dag - 21 februari, hela 8 gånger mindre än den största shoppingdagen Black Friday.

Årets galnaste shoppingdagar:

Fredag 18 september – då ville alla få tag på nya PlayStation 5. Efterfrågan fördubblades på 24 timmar.

Fredag 18 december – då kom rekommendationen att använda munskydd i kollektivtrafiken under rusningstider vilket skulle gälla från 7 januari 2021. Efterfrågan på munskydd fördubblades på en dag.

Mest använda sökord på PriceRunner:
  1. black friday
  2. robotgräsklippare
  3. ipad
  4. munskydd
  5. tyngdtäcke
  6. handdesinfektion
  7. xlash
  8. massagepistol
  9. moccamaster
  10. munskydd ffp3

Black Friday användes som sökord 80 procent oftare än det näst mest använda sökordet robotgrässklippare.

Munskydd och handdesinfektion har rekordökat och måste beskrivas som årets sökord i svensk näthandel.

Rekordmånga handlade mat och dryck på nätet:

2020 blev året då mathandeln på nätet tog verklig fart. Från januari till december fyrdubblades inköpen av mat via näthandeln.

(Siffrorna gäller perioden 1 januari 2020 till och med 31 december 2020.)

Ämnen: E-handel

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.