2019-11-11 12:26Pressmeddelande

29 % av reorna bluff

Singles Day Rea 2019Singles Day Rea 2019

Singles Day: 29 % av reorna bluff

Idag den 11 november är det Singles Day – världens största readag. Det tog endast 63 minuter och 59 sekunder att nå en försäljning om 100 miljarder yuan, vilket motsvarar över 14 miljarder dollar. Den svenska e-handelsmarknaden uppgick till ungefär 8 miljarder dollar förra året.

Singles Day som har sitt ursprung i Kina inträffar varje år den 11 november och är världens största readag. I Kina har symbolik stor betydelse och datumet kommer från att fyra ettor (11-11) illustrerar att alla som är singlar ska unna att köpa presenter till sig själva.

Även i Sverige har Singles Day blivit större. Inför årets Singles Day uppgav 22 % av nätbutikerna att de skulle ha rea enligt en undersökning som PriceRunner gjort i samarbete med Kantar SIFO.

PriceRunner har gjort en unik analys av över 35.000 priser på de mest populära produkterna hos de 50 största nätbutikerna. Statistiken från kl 07.00 idag visar att nätbutikerna har rea på 8 % av samtliga produkter. Det kan jämföras med Black Friday 2018 då andelen produkter på rea var 22 %.

Den genomsnittliga prissänkningen är 16 %, vilket kan jämföras med 17 % på Black Friday 2018.

Det är inte lika många bra dealar på Singles Day som på Black Friday. Däremot är prissänkningarna lika stora på de produkter som är nedsatta. Vill man vara tidigt ute med sina julklappar kan det därför vara värt att shoppa runt innan produkterna ta slut i lager, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Precis som förra året har PriceRunner gjort en genomgång av produkter som höjts i pris inför Singles Day för att sedan ”reas” ut. Av de produkter som sänkts i pris jämfört med en vecka sedan, så uppgår andelen som höjdes i pris mellan den 1 september och fram till en vecka sedan till 29 %.

Bluffreor är ett problem även i år. De flesta butiker är skötsamma. Men så många som tre av tio erbjudanden är bluffreor. Det innebär att priset har höjts under hösten. Nu ”reas” de ut på Singles Day. Rabatterna ser bättre ut än vad de är. Det kan till och med vara dyrare nu än för några månader sedan”, säger Nicklas Storåkers.

”Det finns massor av bra dealar att göra. Så tricket är att sålla bland reorna. Det gör man genom att använda en prisjämförelsetjänst där man kan kolla vad priset varit historiskt.

På PriceRunner kan man kontrollera det historiska priset hos varenda butik som säljer en viss produkt.

Här hittar du de bästa dealarna på Singles Day

1. Barnvagnstillbehör               -23 %
  2. Smink                                     -23 %
  3. Hårprodukter                        -22 %
  4. Parfym                                    -21 %
  5. Hölurar och Headset            -19 %
  6. Kylfrysar                                 -18 %
  7. Cykeltillbehör                        -18 %
  8. Tandvård                               -17 %
  9. Barnrum                                 -16 %
  10. Heminredning                       -15 %

Dessutom har många nätbutiker extra rabattkoder som konsumenterna kan använda. Den vanligaste rabattkoden är 11 %.

Exempel på rabattkoder

1. CDON                                     11 %
  2. Clas Ohlson                            11 %
  3. Kitchentime                            11 %
  4. ConfidentLiving                      11 %
  5. Tretti.se                                   11 %
  6. Bygghemma                           11 %

Rabattkoder kan hämtas på https://www.pricerunner.se/vc/rabattkoder

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.