2020-03-02 12:06Pressmeddelande

Analys: Mild vinter ger jätterea på vinterprodukter

Vinterklader på rea

Blev det ingen längdskidåkning denna vinter? Har barnen gått i allvädersstövlar och galonkläder sen i november? Hänger din egen vinterjacka fortfarande kvar i förrådet?

Sannolikheten att du svarar ja på något av ovanstående är extra stor i år.

Den milda vintern 2019/2020 har nämligen gjort ett ordentligt avtryck på svenskarnas shoppingbeteende.

PriceRunner har analyserat prisutvecklingen på de mest populära vinterprodukterna och kan se att den milda vintern spelat roll.

Nio typiska shoppingkategorier för vinterkläder och vinteraktiviteter har ingått: Barnytterkläder, damytterkläder, herrytterkläder, utförsåkning, längdskidåkning, skridskor, snowboard, utomhusleksaker för vinter samt skidkläder och skidutrustning.

vinterklader på rea 2020

De mest populära produkterna inom varje kategori har jämförts med priserna förra vintern*.  Totalt ingår 578 produkter i studien.

Den rekordvarma vintern och frånvaron av snö i stora delar av landet har gjort att konsumenterna lagt pengar på annat, visar vår undersökning. Redan i februari reas 37 procent av alla vinterprodukter ut till mellan 15 och 50 procents rabatt. Vid samma tidpunkt 2019 var det bara 21 procent av produkterna som var på rea, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Prissänkningarna är också större än året innan. Bland de produkter som reas med mer än 15 procent så är snittet på prissänkningarna 29 procent. Samma siffra 2019 var 27 procent, två procentenheter lägre. Här finns alltså ännu större fynd än vanligt att göra för den som prisjämför noga.

Läs mer: https://www.pricerunner.se/bo/mild-vinter-kraftig-rea

Många verkar nöja sig med höstkappan. Plusgraderna gör att många tycker att det är onödigt att köpa nya, varma vinterkläder. Vartannat vinterplagg reas ut redan nu. I snitt är rabatterna 30 procent. Det är alltid en bra idé att vänta lite längre mot slutet av vintersäsongen om man vill spara pengar, men i år kan man verkligen välja och vraka även bland de mest populära produkterna redan nu, fortsätter Nicklas Storåkers.

Vinterkläder på rea 2020

*Siffrorna jämför utvecklingen av lägsta pris mellan perioderna 20181101-20190218 och 20191101-20200218.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.000 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.