2020-10-15 05:30Pressmeddelande

Årets e-mästare 2020: Sportamore

Årets e-mästare 2020

Årets e-mästare 2020 i Sverige är Sportamore.

För femtonde året i rad korar PriceRunner årets e-handlare i Sverige efter en omfattande genomgång och analys av alla nominerade butiker i 17 olika kategorier.

Grattis till Sportamore till utmärkelsen Årets e-mästare 2020 och grattis till alla andra vinnare i PriceRunners årliga tävling. Det är viktigt att uppmärksamma arbetet som butikerna gör varje dag för att ge kunderna den bästa upplevelsen och servicen när de handlar på nätet, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Sportamore har fått högsta betyg inom kategorin ” Kläder och accessoarer” av PriceRunner.

Därför vann Sportamore:

Sportamore kan stoltsera med en hemsida som är tydligt kategoriserad och lätt att navigera runt på. Det är smidigt att lägga en beställning och det finns många alternativ för både leverans och betalning. E-butiken har mycket hög tillgänglighet, snabba leveranser och generösa öppettider för sin trevliga och tillmötesgående kundservice. Det i kombination med en returhantering i toppklass och mycket bra villkor för öppet köp gör att Sportamore både vinner i kategorin Kläder och accessoarer samt utses till årets e-mästare 2020.

Bland de övriga vinnarna i de 17 olika kategorierna kan även nämnas Inet. Butiken vann priset i kategorin datorprodukter.

Vi har många nya vinnare i år och det är imponerande att se hur målmedvetet butikerna har arbetat på att bli bättre och dessa butiker förtjänar uppmärksamhet som Årets e-handlare inom deras kategorier, säger Nicklas Storåkers.

Omfattande urvalsprocess

Resultatet i tävlingen om att bli Årets e-mästare och Årets e-handlare är baserat på omdömen från konsumenter, röster från kunder och shoppingupplevelse via s k mystery shopping genomförd av ett externt bolag.

Vi har ägnat mycket tid åt att finna de riktiga vinnarna. Därför var det väldigt viktigt att genomföra mystery shopping, där alla delar av inköpsupplevelsen – från köp till returer – blir värderade på ett professionellt och jämförbart sätt, kommenterar Nicklas Storåkers.

Snabba svar

Viktiga aspekter har bl a varit hög tillgänglighet, pris, effektiva leveranser, försändelser med miljötänk och samt snabb och engagerad kundservice. Inom dessa områden har PriceRunner sett tydliga skillnader när vinnarna utsetts.

Tydlig och utförlig produktinformation, ett flertal sätt att komma i kontakt med butikerna samt möjlighet att välja mellan flera olika leveranssätt är också viktigt för kunderna när de väljer vilken butik de handlar från.

Samtliga vinnare delar följande tre motiveringar:

• De har en bra, snabb och personlig kundsupport
  • Hemsidan är lätt att navigera och gör det enkelt att hitta rätt produkter
  • Beställning och betalning sker problemfritt och säkert

De vinnande företagen har alla utmärkta hemsidor som är enkla och användarvänliga för besökare. Kunder kan enkelt hitta de produkter de vill köpa, beställning och betalning sker snabbt och smidigt, säger Nicklas Storåkers.

Så gjorde vi

PriceRunner har över 6 400 registrerade butiker. Från 17 februari till 3 mars har alla dessa e-handlare haft möjlighet att bli nominerade till Årets e-handlare i PriceRunners 17 produktsegment.

Undersökningsarbetet inför 2020 har varit betydligt mer omfattande jämfört med tidigare år. Utmärkelserna för årets e-handlare och årets e-mästare baseras på konsumenters omdömen efter köp hos butikerna och röster från kunder om själva köpupplevelsen. I år har vi lagt ännu mer krut på att utvärdera köpupplevelsen med hjälp av ”mystery shopping”.

Årets e-mästare är den e-handlare som har fått det högsta sammanlagda betyget av samtliga nominerade butiker.

Vinnarna av årets e-handlare 2020
  • Badrum – VVS & Bygg
  • Barn & Familj – Babyland.se
  • Datorprodukter – Inet.se
  • Foto & Video – CyberPhoto.se
  • Fritid – Widforss.se
  • Hem & Inredning – Kitchentime.se
  • Hälsa – Apotea.se
  • Kläder & Accessoarer – Sportamore.se
  • Kök – Tretti.se
  • Leksaker – Stor & Liten
  • Ljud & Bild – Hembiobutiken.se
  • Renovering & Byggeri – Bygghemma.se
  • Skönhet – Cocopanda.se
  • Spelkonsoller och spel – Webhallen.se

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Relaterad media