2019-11-18 10:12Pressmeddelande

Årets julklapp 2019 är en bok

Årets Julklapp 2019Årets Julklapp 2019

Årets julklapp - om vi själva får bestämma

PriceRunner har i samarbete med Kantar SIFO genomfört en undersökning bland 1.000 svenskar som fått svara på vad de helst vill ha i julklapp.
Svenskar är konservativa vad gäller julklappar. Hela 19 % har en bok högst på önskelistan. Och då talar vi om en fysisk bok. Mest intressant är att det är unga människor i åldern 18-29 år som allra helst vill ha böcker. På julen verkar vi vilja ha en paus från alla digitala och sociala medier, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Undersökningen visar också att vi vill bestämma själv. Pengar och olika former av presentkort är kanske inte de mest fantasifulla presenterna, men är alla på topp 10-listan. Många svenskar har blivit mer miljömedvetna och vill inte ta emot saker vi inte behöver, fortsätter Nicklas Storåkers.

Julen närmar sig med raska steg. Vad skulle du vilja ha som julklapp i år?

2. Kläder 17 %
3. Pengar 16 %
4. Presentkort till underhållning 13 %
5. Presentkort till resor 12 %
6. Trädningskläder och löparskor 11 %
7. Presentkort till shopping 10 %
8. Dekoration och heminredning 8 %
9. Köksmaskiner och kökstillbehör 8 %
10. Makeup och parfymer 7 %
11. Verktyg 7 %
12. Smycken 6 %
13. Trädgårdsutrustning 6 %
14. Mobiltelefon 5 %
15. Underkläder 5 %
16. Skor 5 %
17. Väska 4 %
18. Dator 4 %
19. Surfplatta 4 %
20. Hörlurar 4 %
Källa: PriceRunner/Kantar SIFO

Störst intresse för böcker är det i åldern 18-29 år (25 %) och bland kvinnor (21 %). Näst högst på listan över mest önskade presenter är kläder (17 %) och pengar (16 %).
Anmärkningsvärt är också att ganska få önskar sig teknikprylar. Det är bara 5 % som vill ha en ny mobiltelefon och 4 % en dator. Trådlösa hörlurar är de mest sökta produkterna på PriceRunner men det är bara 4 % som önskar sig nya hörlurar. Ännu färre vill ha ett nytt dator- eller TV-spel, säger Nicklas Storåkers.

Yngre personer vill ha hårda klappar

Särskilt bland yngre människor i ålder 18-29 år står böcker, kläder och pengar ut som de mest önskar julklapparna. Hela 32 % i åldersgruppen önskar sig pengar. Men även saker till hemmet står högt upp på listan. I åldersgruppen är det 17 % som önskar sig presenter inom dekoration och inredning och 15 % önskar ny utrustning och tillbehör till köket.
Böcker och presentkort till resor är genomgående populära i alla åldersgrupper. Yngre människor ser ett större behov av hårda paket medan över 40 % av pensionärerna uppger att de inte vet vad de önskar sig i julklapp. När man kommer upp i åren är samvaron kanske viktigare än själva klapparna, säger Nicklas Storåkers.

Praktiska saker mer populärt än elektronik

I undersökningen uppger 8 % att de önskar sig saker till köket. Även verktyg (7 %) och trädgårdstillbehör (6 %) är mer populärt än någon elektronikpryl.
Nya prylar som elscootrar och smarta klockor kommer trots allt inte så högt på listorna. Kanske är det så att många helst vill köpa ny elektronik själva eller att de har vad de behöver, säger Nicklas Storåkers.

Ämnen: Jul 2019

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.