2020-10-20 12:01Pressmeddelande

Black Friday förväntas växa med 15-30 procent i år

Black Friday 2020

Med mindre än två månader kvar till startskottet för årets stora shoppingfest, Black Friday, förväntar sig svenska e-handlare en stark kommande försäljningsperiod.

Enligt PriceRunners senaste E-handlarindex tror fem av tio e-handlare på en bättre Black Friday än 2019. Tre av tio e-handlare säger att de kommer utöka försäljningen från enbart Black Friday till att även ha rea på produkter under hela Black Week.

Undersökningen visar tydligt att Black Friday och julhandeln kommer flytta försäljningen online i år med en hastighet vi aldrig kunnat ana för ett år sedan. Detta skapar på olika sätt utmaningar både för e-handlare och fysiska butiker, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Undersökningsföretaget Kantar har på uppdrag av shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner undersökt svenska e-handlares förväntningar inför årets Black Friday, som infaller den 27 november i år.

Black Friday Rea 2020

Baserat på undersökningen och e-handelns tillväxt hittills i år, bedömer PriceRunner att Black Friday kommer öka med 15-30 procent jämfört med 2019. Detta trots negativa effekter av coronapandemin på den svenska ekonomin. I PriceRunners undersökning uppger 48 procent av e-handlarna att de tror på en ökad försäljning trots coronapandemin medan 41 procent av e-handlarna tror på oförändrad försäljning under Black Friday.

Black Friday-rean kommer vara större än någonsin online i år, då konsumenter spenderar mer tid hemma och gör en majoritet av sin shopping på nätet. Coronapandemin har skyndat på utvecklingen av näthandeln med tre år och med rådande restriktioner kommer det påverka både Black Friday och julhandeln i år, säger Nicklas Storåkers, VD på PriceRunner.

Det som började som en enda dag med rekordlåga priser har vuxit de senaste åren och pågår nu i upp till tio dagar. Många konsumenter ser novemberdagarna som ett tillfälle att fynda inför julhelgen. Tre av tio e-handlare kommer till och med utöka till en Black Week.

De mest populära kategorierna under Black Friday 2019
  • Heminredning
  • Smink
Mest populära produkterna 2019
  • Apple AirPods med laddningsetui (2019)
  • Xiaomi Roborock S5 (Mi S50 2nd Generation)
  • Apple iPhone 8 64GB
  • Microsoft Xbox One S All Digital Edition 1TB - Minecraft & Sea of Thieves & Forza Horizon 3
  • Sony WH-1000XM3
  • Apple iPhone XR 64GB
  • Apple iPhone 11 64GB
  • FIFA 20
  • LG OLED65C9
  • Apple iPad 9.7" 32GB (6th Generation)
  • Moccamaster KBGC982 AO-MB
  • Apple iPad 10.2" 32GB (7th Generation)
  • LG OLED55C9
  • Nocco BCAA Caribbean 330ml 24 st
  • Samsung Galaxy Tab A (2019) 10.1 32GB
  • Apple iPhone 11 128GB
  • Samsung Galaxy S10e 128GB
  • Apple AirPods Pro
  • Samsung Galaxy A50 4GB RAM 128GB
  • Samsung Galaxy S10 128GB

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.