2020-02-25 11:16Pressmeddelande

Black Friday-handeln överträffade alla förväntningar

Black Friday-handeln överträffade alla förväntningarBlack Friday-handeln överträffade alla förväntningar

Över en tredjedel av de svenska nätbutikerna hade en betydligt bättre Black Friday-handel än de hade förväntat sig.

Bland de största butikerna rapporterar hälften att försäljningen slog förväntan rejält.

Även om tron på Black Friday-försäljningen under den sista veckan i november 2019 redan var hög så visade dagliga siffror från en undersökning gjord av Kantar|Sifo på uppdrag av PriceRunner att verkligheten överträffade även de vildaste förväntningarna.

lack Friday overtraffade forventningar

39 procent av e-butikerna säger att Black Friday-handeln gick bättre än väntat. Som jämförelse visar undersökningen att endast 18 procent av butikerna anser att mellandagsrean gick bättre än väntat.

Black Friday är den absolut viktigaste och mest värdefulla handeln för butikerna. Förväntningarna var höga redan innan, vilket gör det så imponerade att 39 procent av butikerna trots det säger att det gick bättre än väntat. Det är galet bra, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Black Friday gav ny tillväxt för e-handlarna

Det fanns viss oro i förväg för försäljningstillväxten under Black Friday och den efterföljande julhandeln. Men Black Friday-försäljningen gick bra och julhandeln visade också tillväxt jämfört med 2018.

Siffror från SCB visar en ökning av detaljhandelsförsäljningen under november och december, vilket bekräftar trenden som butikerna visar i undersökningen som Kantar|Sifo gjort på PriceRunners uppdrag: Försäljningen i både november och december har ökat avsevärt efter några månader av vikande detaljhandel.

De första nio månaderna på 2019 var tuffa för e-butikerna, i synnerhet sommaren och början av hösten. Vi kunde se det på den rejäla nedgången i PriceRunners E-handelsindex, som under tredje kvartal nådde den lägsta nivån hittills. Men både Black Friday-handeln och julhandeln gav ny tillväxt, säger Nicklas Storåkers.

Förväntat leveranskaos uteblev

E-handlarna fruktade att det skulle bli kaos när alla paket som köpts under Black Friday och julhandeln skulle levereras. Under 2018 var trycket stort, och det orsakade problem i många av de mindre uthämtningsställena där paketen lades på hög. Det fanns också butiker som fått så många beställningar att de inte hann med orderinflödet.

Det förväntade kaoset uteblev, åtta av tio butiker svarar att det fungerade bra med leveranserna under december, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.000 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.