2018-11-20 08:00Pressmeddelande

Black Friday: Mer än var tionde rea kan vara bluff

Black Friday 2018Black Friday 2018

Svenskar förväntas shoppa för över sex miljarder på årets största shopping- och readag: Black Friday. Det motsvarar en tillväxt på 20 % jämfört med förra året. Vanligast är att budgeten bland svenska konsumenter uppgår till 2.000-5.000 kronor. Det skulle innebära att det blir den enskilt största shoppingdagen någonsin i Sverige.

Hela 40 % av svenskarna uppger att de tänker köpa julklappar på Black Friday. De flesta förväntar sig 40-50 % rea för att tycka något är en bra deal. Men man ska inte stirra sig blind på rabatterna, då man ska vara medveten om att en del rabatter jämförs med listpriser som sällan gäller normalt. Dessutom smyghöjs en mindre del av butikerna priserna inför Black Friday, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

PriceRunner har sedan den 24 september dagligen utvärderat förändringar på priserna på de 30.000 mest populära produkterna hos de 30 största e-handlarna. Syftet med analysen är att förstå om och i vilken utsträckning butiker förändrar priserna inför Black Friday-rean. På så sätt kan reorna uttryckt i procent se bättre ut än vad de egentligen är.

Under perioden 24 september-20 november har priserna totalt sett minskat med 0,2 %. Denna prisutveckling är summan av både prishöjningar och -sänkningar. 13 % av produkterna har dock höjts med 22 % i snitt. Det kan vara dessa varor som ”reas ut” under Black Friday.

Mest har priserna ökat i följande kategorier:

  1. Parfymer
  2. Kastruller och stekpannor              
  3. Smink
  4. Möbler
  5. Hälsokost och kosttillbehör
  6. Grillar
  7. Cyklar
  8. Kökstillbehör
  9. Belysning
  10. Leksaker

Det är inte sällan varor från sommaren som man smyghöjer priserna på. Konsumenterna tror att butikerna rear ut den gångna säsongens varor, men procentsatserna kan vara en illusion, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Det kan finnas olika skäl till prishöjningar. Men en betydande del av dessa prisförändringar har skett brett över flera produktkategorier. Det finns därför skäl att förvänta sig att en del av dessa produkter kommer att ”reas ut”.

En produkt som i så sent som i oktober prishöjdes från 899 kronor till 1.299 kronor (+44 %) kan alltså ”reas” ut till 30 % rabatt under Black Friday utan att det egentligen är ett bra erbjudande.

Baserat på vår statistik så har fyra av tio butiker höjt sina priser, varav två av tio har höjt priserna mer än vad som bedöms som rimligt på en del av sina produkter. Så en del reor låter mycket bättre än vad de är. Men man ska komma ihåg att de allra flesta erbjudanden på Black Friday är riktigt bra. PriceRunners statistik visar också att de allra flesta butiker inte ägnar sig åt smyghöjningar. Så Black Friday är ett tillfälle när konsumenterna sitter i förarsätet och kan handla julklappar till låga priser, säger Nicklas Storåkers.



Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Kontaktpersoner

Nicklas Storåkers
VD
Nicklas Storåkers
Søren Knudsen
Press and media manager
Søren Knudsen