2018-05-09 06:00Pressmeddelande

E-handlarindex: 70 % av svenska e-handlare tror på ökad försäljning

E-handlarindex Q1 2018E-handlarindex Q1 2018

I en undersökning bland 188 svenska e-handlare svarade mindre än hälften att de hade en bättre eller mycket bättre försäljning under första kvartalet 2018 jämfört med samma kvartal föregående år.

Även vad avser utvecklingen i slutet av kvartalet var det fortfarande inte mer än 45 % som upplevde en stark marknad. Däremot är e-handlarna betydligt mer optimistiska vad gäller det närmaste året.

Sju av tio bolag är positiva eller mycket positiva till försäljningsutvecklingen de närmaste tolv månaderna. Totalt sett landade E-handlarindex på 62,5 för första kvartalet 2018, vilket indikerar en fortsatt god uppgång i marknaden.

”Att första kvartalet är lugnare än sista kvartalet 2017 är naturligt. Men inledningen av 2018 blev lite tuffare än vad många e-handlare förväntat sig. Stora returer från julhandeln och en tidig påsk gjorde att framgångarna uteblev. Vi ser dock att sju av tio är positiva när de blickar framåt”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

I undersökningen ingick också en fråga om hur svenska e-handlare bedömde att införandet av en extra avgift på varor som köps från Kina skulle påverka den egna försäljningen.

Över 50 % bedömde att det inte skulle ha någon inverkan alls samtidigt som 16 % trodde att det skulle få stor eller mycket stor effekt på den egna försäljningen.

”Det är tydligt att de flesta e-handlare upplever att kunderna köper helt andra typer av produkter från Kina – många lågprisvaror utan kända varumärken. På det sättet har det varit en annan marknad utan stor påverkan på inhemsk e-handel. Samtidigt hoppas nästan en femtedel av e-handlare på ökad försäljning till följd av de nya Kinaavgifterna”, fortsätter Nicklas Storåkers.

Om E-handlarindex

PriceRunner har skapat E-handlarindex i samarbete med Kantar Sifo. E-handlarindex är en kort kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av Kantar Sifo bland PriceRunners kunder. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk ehandel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

• Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

• Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

• Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis.

I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen första kvartalet 2018

Undersökningen genomfördes online mellan 21-30 mars 2018. Totalt deltog 188 ehandlare. PriceRunner skänkte en gåva på 50 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.