2019-04-11 07:00Pressmeddelande

E-handlarindex Q1 2019: Utvecklingen Q1 sämre än tidigare

Nicklas StoråkersNicklas Storåkers VD PriceRunner

I en undersökning besvarad av 95 svenska e-handlare minskar PriceRunner Ehandlarindex från 68,2 under fjärde kvartalet 2018 till 67,9 under första kvartalet 2019. Trots minskningen indikerar indexvärdet en fortsatt stark e-handelsmarknad. Till minskningen i index bidrar framförallt en sämre tendens, d v s att försäljningsutvecklingen under första kvartalet varit sämre än under tidigare kvartal. Framtidsutsikterna ökar dock jämfört med fjärde kvartalet.

”E-handlarindex visar tydligt att utvecklingen bland butikerna på nätet kan delas in i två läger. Å ena sidan ökar de e-handlare som uppger att försäljningen utvecklas mycket sämre jämfört med samma kvartal 2018 från 2 % till 8 %. Det är en markant ökning. Å andra sidan så är det 35 % som uppger att försäljningen är mycket bättre än samma kvartal förra året, vilket är en ökning från 29 % vid den senaste mätningen”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

E-handelsindex Q1 2019

Det är framförallt de större butikerna det gått bättre för. Bland de e-handlare som representerar de 200 största butikerna på nätet uppger 71 % att de upplever än bättre eller mycket bättre försäljning jämfört med samma kvartal 2018. Samma andel bland de mindre butikerna uppgår till 55 %. Jämfört med fjärde kvartalet uppger 18 % av de bolag som ingår i undersökningen att de upplever en sämre försäljningsutveckling. Det är naturligt eftersom det fjärde 2 kvartalet normalt är den starkaste e-handelsperioden på året.

Bland de största butikerna så är det dock bara 4 % som upplever än sämre försäljning jämfört med slutet på 2018, vilket indikerar en stark utveckling bland dessa bolag. När våren kommer till Sverige skiftar e-handeln karaktär, bland annat till betydligt mer trädgårdsprodukter. Över hälften av alla e-handlare i undersökningen uppger att de upplever än bra försäljning i månadsskiftet mellan mars och april.

”Trots en lite mindre stark utveckling under inledningen av 2019, så är svenska ehandlare optimistiska inför framtiden. Totalt sett är det 64 % som bedömer att försäljningen kommer utvecklas bra eller mycket bra under de kommande tolv månaderna. Denna optimism delas av både stora och små e-handlare”, avslutar Nicklas Storåkers.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.