2018-10-08 06:00Pressmeddelande

E-handlarindex Q3 2018: Ökande optimism bland svenska ehandlare

E-handlarindex Q3 2018E-handlarindex Q3 2018

I en undersökning besvarad av 156 svenska e-handlare ökar PriceRunner Ehandlarindex från 64,2 under andra kvartalet till 66,4 under tredje kvartalet.

Ökningen förklaras av tilltagande optimism bland mindre e-handlare medan index för de 200 största e-handlarna minskar under tredje kvartalet. Trots den mycket varma sommaren uppgav 54 % av e-handlarna att de upplevde en bättre eller mycket bättre försäljning online jämfört med samma kvartal 2017.

Sex av tio av de större e-handlarna såg också en tydlig förbättring jämfört med andra kvartalet 2018.

”När PriceRunner talar med e-handlare får vi blandade signaler när det tredje kvartalet nu summeras. Sommarrelaterade produkter för sol, bad och svalka har förstås sålt enastående. Sommarens raketer var fläktar och luftkonditionering. Men andelen större e-handlare som upplevt en riktig svag marknad har också ökat. Bland annat har produkter som grillar till följd av grillförbud och robotgräsklippare sålt dåligt. Och inom mode har en del e-handlare legat fel i sitt sortiment. De ligger nu på för stora lager.”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

E-handlarindex Q3 2018

Trots utmaningarna med den varma sommaren fortsätter e-handel att ta marknadsandelar från fysiska butiker. Tendensen är särskilt stark bland större ehandlare där 70 % uppger att de upplever ett starkt eller väldigt starkt försäljningsläge just nu kring kvartalsskiftet.

”Den huvudsakliga förklaringen till indexökningen är en stigande framtidstro. Andelen av e-handlarna vars försäljningsutsikter är positiva för de närmaste tolv månaderna har ökat från 66 % till 74 % sedan förra mätningen. Det är en stor förändring på ett kvartal. En förklaring kan vara att hotet minskat att Amazon kommer göra en fullskalig lansering i Sverige under slutet av 2018 eller inledningen av 2019”, fortsätter Nicklas Storåkers.

Även om framtidstron ökar generellt sett, så minskar andelen av de större e-handlare som tror på en mycket stark försäljningsökning från 39 % till 25 %. Bland övriga ehandlare ökar samma andel från 18 % till 22 %.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.