2019-08-15 08:44Pressmeddelande

Elscootern: Den miljövänliga sommarhiten 2019

Elscootern – miljövänligt färdmedel årets sommarhit 2019Elscootern – miljövänligt färdmedel årets sommarhit 2019

Elscootrar har under sommaren 2019 blivit extremt populära och snabbt plockats från butikshyllorna. Många butiker rapporterar att de populäraste modellerna är slutsålda.

”Vi har märkt av ett stort intresse från svenska konsumenter att jämföra priser på elscootrar. Under juli exploderade den dagliga sökvolymen – vi såg mer än en fördubbling jämfört med perioden maj till juni. Redan då låg den på höga nivåer så det råder inget tvivel om att elscootern är årets toppsäljare och sommarhit”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Data från de dagliga mätningarna över vilka produkter svenskarna söker mest efter avslöjar att elscootrar är extremt populära – speciellt bland de yngre konsumenterna. Det är huvudsakligen män (74 %) i åldrarna 25–44 år som är mest intresserade av att köpa en elscooter visar data från Google Analytics. Störst intresse för elscootrar finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tittar man utanför storstäderna så faller intresset betydligt.

”Siffrorna visar att de allra yngsta är nöjda med att hyra en elscooter när de ska använda den. De lite äldre männen i åldrarna 25 till 44 år vill hellre äga en egen vilket tyder på att de vill ha ett miljövänligt sätt att ta sig till och från jobbet i stan”, kommenterar Nicklas Storåkers.

Under större delen av sommaren har elscootern Xiaomi M365 legat på topp 5 över de mest eftersökta produkterna i Sverige – väldigt ovanligt för en enskild produkt. Denna vecka toppar modellen listan över de populäraste produkterna i Sverige.

Se listan över de populäraste produkterna på PriceRunner: https://www.pricerunner.se/bo/veckans-popularaste-produkter

”Vanligtvis är det mobiltelefoner och teknik som dominerar topplistan över populära produkter. Men elscootern har ändrat på det och tagit platsen som sommarens mest populära produkt. Det ser vi väldigt sällan och visar att det finns ett stort intresse för att äga sin egen elscooter”, säger Nicklas Storåkers.

I de stora städerna blev elscootern snabbt en del av stadsbilden tack vare olika uthyrningstjänster, men många har fått mersmak och vill nu ha sin egen.

”Elscootern är ett praktiskt och miljövänligt transportmedel till och från skola eller arbete om du bor i stan. Det har många fått upp ögonen för under sommarmånaderna och de går därför från att hyra till att äga”, säger Nicklas Storåkers.

Topp 10 lista över de mest populära elscootrarna

1. Xiaomi M365
  2. Segway-Ninebot Kickscooter ES2
  3. Xiaomi MI M365 pro
  4. Segway -Ninebot ES4
  5. Kugoo S1 350W Electric Scooter
  6. Gyroway E-scooter 2019
  7. Denver SCO-65100
  8. Segway-Ninebot Kickscooter ES1
  9. vidaXL El-Scooter
  10. Serman Green Kickbike

Mest eftertraktad sedan en lång tid tillbaka har varit Xiaomi M365. Flera butiker rapporterar att de har sålt slut och aktuell lagerstatus visar att 15 av 34 butiker inte har den på lager.

Mycket att spara genom att prisjämföra

Priserna är stabila och har till och med stigit något på grund av den höga efterfrågan. Xiaomi M365 kostar just nu 4 090 kr i den billigaste butiken och 6 426 kr i den dyraste. Det är en prisskillnad på 2 334 kr och du kan då spara hela 36 % genom att handla i den billigaste butiken.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsågs PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.