2020-12-08 07:40Pressmeddelande

En av tre svenskar tänker handla färre julklappar

I skuggan av coronapandemin sker en kraftig ökning av näthandeln på bekostnad av de fysiska butikerna. Beteendet syns särskilt bland äldre konsumenter över 60 år.  En av tre svenskar tänker handla färre julklappar i år jämfört med förra året, det visar en ny undersökning från YouGov.

Den ökade osäkerhet kring ekonomin som svenskarna upplever avspeglar sig i julhandeln:

32 procent - en av tre svenskar - svarar att de kommer köpa färre julklappar i år än förra året. 41 procent kommer att köpa lika mycket som förra året. 7 procent svarar att de kommer att handla mer än vanligt.

Det är en stor andel svenskar som ser ut att ta det lite försiktigare med konsumtionen den här julen. Pandemin och den ekonomiska osäkerhet som drabbat den svenska ekonomin som en följd av den har fått hushållen att strama åt, säger Nicklas Storåkers, VD för PriceRunner.

Köp flyttar till nätet

Nätshoppingen har ökat kraftigt visar de nya siffrorna som YouGov tagit fram på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner.

Undersökningen visar att 1 av 3 svenskar som köpte julklappar i butik förra året nu flyttar sina inköp till nätet.

74 procent kommer handla online eller har ännu inte bestämt sig för om de kommer näthandla eller köpa från fysiska butiker.

51 procent svarar att de kommer handla på nätet, 23 procent vet inte men överväger att göra det. 10 procent kommer inte att handla julklappar överhuvudtaget.

Endast 16 procent kommer att handla i butik som vanligt.

Det har skett en kraftig förändring i konsumentbeteendet inför årets jul jämfört med förra årets, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Särskilt märkbar är det förändrade beteendet hos 60-plussarna.

Här hittar vi den allra största minskningen, hela 36 procent i åldersgruppen säger att de kommer att handla mindre än förra året. En av fyra 60-plussare som handlade i en fysisk butik förra året kommer i år att övergå till näthandel istället, säger Nicklas Storåkers.

Årets julklapp är individuell och coronasäker

Var tredje svensk vill själv välja klappen som ligger under granen. 34 procent önskar sig presentkort eller kontanter, det visar en stor undersökning som YouGov gjort på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner.

Årets julklapp enligt PriceRunner är en symbol för 2020 - individuell och coronasäker.

Det här blir en jul olika alla andra vi sett i Sverige i modern tid. På ett eller annat sätt lär även julafton präglas av social distans. Det känns därför rimligt att också julklappsshoppingen förenklas och begränsas, till något som enkelt kan både beställas och skickas från datorn eller telefonen. Där passar presentkort perfekt in, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Årets julklapp 2020

38 procent av kvinnorna i undersökningen önskar sig presentkort av olika slag, eller kontanter.  27 procent av männen svarar samma sak. Och tittar man i åldersgruppen 18–29 år så är det hela 43 procent som önskar sig presentkort eller kontanter.

Årets julklapp speglar andan för julen

Att en av fyra svenskar önskar sig kontanter eller presentkort i julklapp speglar andan för julen 2020 väldigt väl. Det är tuffa tider ekonomiskt, så konsumtion av prylar vi egentligen inte behöver känns helt överspelat. Det passar också väl in på den ökade medvetenheten om klimatkrisen och hållbarhet som vuxit sig större under året. Låt oss endast köpa sådant vi faktiskt behöver eller verkligen vill ha och kommer använda denna jul, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Kvinnor vill unna sig något till jul i högre utsträckning än män. 38 procent av kvinnorna i undersökningen svarar att de förtjänat sin julklapp och att de vill unna sig, samma svar ger bara 18 procent av männen.

32 procent av männen anser att julklappen kommer öka deras livskvalitet, i synnerhet svarar män i åldrarna 50–59 år detta. 22 procent anser julklappen de önskat sig kommer att göra tiden de tillbringar hemma bättre.

Under 2020 har svenska folket fått kompromissa och anpassa sig efter omständigheter som varit allt annat än roliga. Julen ska ju vara glädjens högtid men jag tycker också vi kan erkänna att julafton för många är materialistisk. Med alla uppoffringar vi gjort under året är det inte så konstigt att vi önskar oss presentkort eller pengar, så vi sedan kan unna oss själva EXAKT det vi faktiskt önskar oss, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Förutom pengar och presentkort är det som kvinnor önskar sig allra mest i julklapp böcker, kläder, heminredning, parfym, smycken och hudvårdsprodukter.

Män önskar sig kläder, böcker, verktyg, datorer och spelkonsoler.

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1008 CAWI intervjuer av svenskar i åldrarna 18+ mellan den 18–20 november 2020.

Ämnen: Jul 2020

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.