Sommaren är i högform och kunder flockas till varuhuset Gekås Ullared för att fynda. PriceRunner har för tredje året besökt butiken för att ta reda på om varorna är lika billiga som utlovat. En genomgång av mer än 780 produkter visar att 34% av varorna var dyrare än om de köpts för det billigaste priset hos PriceRunner.
Gekås Ullareds affärsidé är att sälja allt som får plats i en bil till oslagbart låga priser, alla dagar året om. PriceRunner har under juni månad gjort en stor prisanalys av 785 produkter inom 75 olika produktkategorier i varuhuset som även går att handla online.
Undersökningen visar att det finns många fynd inom kategorier såsom sport & fritid, ljud & bild samt böcker. Genomgången visar även att vissa varor är mycket billigare att köpa online, t.ex. datorprodukter, hud- och hälsovårdsprodukter, väskor och vattensportsprodukter.
Av nästan 800 undersökta produkter var en av tre dyrare i varuhuset än online. Vi hoppas konsumenter inser att det finns många lockpriser i butiken och kollar upp priset innan de handlar.” säger Nicklas Storåkers, VD på PriceRunner.
Många produkter är billiga på Gekås Ullared, enligt prisanalysen är i snitt 6.5% lägre än det billigaste priset på PriceRunner. Men resekostnaden till butiken får inte heller glömmas bort. Trots att det går att göra flera klipp i butiken kan det som sparats ätas upp av resan till varuhuset.
Enligt bolagets hemsida spenderar den genomsnittliga kunden 3.300 kronor i varuhuset och åker 46 mil för ett besök. Reskostnaden för ett besök till Ullared uppgår i genomsnitt till 1.771 kr baserat på en bilkostnad som enligt tidningen Vi Bilägare uppgår till 38,50 kronor per mil.
Det innebär att totalkostnaden för en shoppingkasse på Gekås Ullared uppgår till 5.071 kronor. Samma shoppingkasse kostar 3651 kronor på nätet exklusive fraktkostnad.
Trenden att shoppa online tar inte slut trots att svenska befolkningen nu vaccineras mot Covid-19. Enligt en undersökning beställd av PriceRunner, utförd av undersökningsföretaget YouGov, anger 56 procent av svenskar att trots vaccin kommer de handla lika mycket online som tidigare. Endast var femte svarande anger att de kommer handla mindre online.
Undersökningen visar även att svenskarnas ekonomi gått starkt genom pandemin då 6 av 10 angett att de inte påverkats ekonomiskt överhuvudtaget. En tredjedel av svenskarna har kunnat spara mer än 10.000 kronor genom pandemin.
Trots stark köpkraft och ökade möjligheter att shoppa i butiker väljer mer än hälften av svenskarna att fortsätta handla online, även med vaccin, vilket visar att trenden med onlineshopping är här för att stanna. Över sommaren och hösten har många svenskar pengar att spendera och det kommer gynna svenska e-handlare.” säger Nicklas Storåkers, VD på PriceRunner.
Även när svenskarna tillfrågas om de kommer handla annorlunda när samhället öppnat upp helt igen kommer nästan 6 av 10 (57 procent) fortsätta shoppa online. 16 procent anger att de kommer shoppa på nätet mindre ofta.
PriceRunners analys efter flertalet besök i varuhuset är att Gekås Ullared ofta köper in stora partier av utgångna eller mindre populära produkter, vilka gör det svårt för konsumenter att hitta produkterna online och prisjämföra dem.
I genomsnitt återfinns de nästan 800 produkter som PriceRunner jämfört på plats 1.198 avseende popularitet på PriceRunners hemsida, inom respektive produktkategori.
Vi har listat de 10 sämsta och bästa fynden vid tidpunkten för besöket i varuhuset:
PriceRunner genomför löpande undersökningar av priserna på Gekås Ullared och jämför med priser online. Eftersom Gekås Ullared inte har någon webbshop och inte heller publicerar priserna på sin hemsida besöker vi varuhuset för att gå genom ett urval av varuhusets enorma sortiment. Undersökningen genomfördes under juni 2021 där vi jämförde priserna på 785 produkter.
Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1010 CAWI intervjuer av svenskar i åldrarna 18+ mellan den 28–31 maj 2021.
PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,4 miljoner produkter hos 7.200 butiker i 27 olika länder. Vi har 150 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Våra tjänster används närmare 20 miljoner gånger varje månad av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.