2019-11-29 08:35Pressmeddelande

Enorm misstro till butikernas reapriser

Black Friday 2019Black Friday 2019

Hälften av alla har inget förtroende till butikernas reapriser (51 %).

Svenskarna är väldigt skeptiska mot reapriser. Många tror att butikernas erbjudanden är bluffreor – d.v.s. att rabatterna ser bättre ut än vad de är.

Det visar en undersökning som analysinstitutet Kantar har utfört för PriceRunner. Över 1000 svenskar har blivit intervjuade kring sin syn på reor.

Undersökningen kartlägger svenska konsumenters förhållande till reor och är genomförd under oktober 2019.

51% säger rakt ut att de inte tror på dem, medan 16% är osäkra och inte kan svara.

1 av 3 svenskar (34 %) litar på butikernas erbjudanden.

Männen är mest skeptiska, med 55% som uttryckligen inte tror på rea-erbjudanden, medan samma siffra för kvinnor är 46%.

Det är tydligt att konsumenterna är väldigt skeptiska mot reapriser. Många menar att butikernas erbjudanden är bluff d.v.s. att de inte är så bra som de först verkar, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

1 av 3 svenskar (34 %) litar på butikernas erbjudanden.

Det är ett bekymrande stort antal konsumenter som inte har tilltro till butikernas priser – något som bör ge skäl för eftertanke. Konsumenterna ska kunna räkna med att de priser som visas går att lita på” säger Nicklas Storåkers.

Prisanalyser avslöjar falska erbjudanden

PriceRunner har under de senaste åren analyserat priserna i samband med reor – och resultatet är tydlig.

Vid olika reor var antalet erbjudanden som var bluff mellan 20–50 % av de totala erbjudandena.

Black Friday 2018 var inget undantag.

Under hösten 2018 såg vi att priset på 13 % av produkterna höjdes med 22 % – bara för att sedan sänkas igen under Black Friday. Vår analys av 20 000 priser visade att 23 % av de produkter som tidigare höjts i pris ”reades ut” under Black Friday. Det är en metod några butiker använder för att ge intrycket av att priserna är bättre än de är i verkligheten, säger Nicklas Storåkers

De flesta butikerna sköter sig som de ska med priserna, men antalet erbjudanden som inte är tillräckligt bra är ändå högt.

1 av 4 erbjudanden under Black Friday är bluff och inte vad de utger sig för att vara – ett bra reaerbjudande, säger Nicklas Storåkers.

Ett erbjudande är bluff när priset tidigare har varit på samma nivå eller lägre.

Vi handlar i alla fall

Även om konsumenterna är väldigt misstänksamma mot butikernas reapriser så är det väldigt många som ändå köper något i slutändan.

Nästan hälften (43 %) av de män som köper något under rean litar inte på butikernas erbjudanden.

Samtidigt är det 1 av 3 kvinnor (36 %) som köper något som inte litar på priserna.

Många konsumenter är väl medvetna om att reapriset inte är tillräckligt bra men köper fortfarande något då de redan har bestämt sig för att det var på tiden. Speciellt för män så handlar det ofta om att få köpa vad de önskar sig på rea även om priset inte är så lågt som de förväntade sig. När man sedan ska berätta om det är det ju alltid det vi har köpt på rea som är billigast” säger Nicklas Storåkers.

Mer information om svenskars syn på Black Friday och reor

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.