2020-06-16 08:43Pressmeddelande

Fajt om fjärrkontrollen under långtråkig Coronakarantän

Svenskarna har långtråkigt under Coronakarantänen, att döma av nya siffror från prisjämförelsetjänsten PriceRunner.

Och i hemmen fajtas det om fjärrkontrollen, så pass att många tröttnat på att dela med sig och nu skaffar ännu fler skärmar och tv-apparater till hushållet.

Köpsuget för spelkonsoler, gamingstolar och tv-apparater har ökat med över 200 procent, jämfört med förra året, och inget pekar på att det är i avtagande.

Spel- och underhållningssektorn har exploderat under Coronakarantänen, det visar den nya statistiken från PriceRunner. Undersökningen visar hur många av PriceRunners användare som efter att ha använt prisjämförelsetjänsten gått vidare till butik för köp av en specifik vara.

Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner

Det är inte så konstigt egentligen. Vi arbetar hemma, och vi tillbringar fritiden hemma, en stor skillnad jämfört med förra året då de mesta i livet flöt på som vanligt för de allra flesta svenskar. Men att det skulle röra sig om så stora ökningar för spel- och underhållningsprodukter är ändå överraskande, säger Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner.

Ingen vill ha det tråkigt

Ingen vill sitta hemma och ha det tråkigt. Den långa våren hemma har fått svenskarna att uppdatera utbudet av underhållningstjänster.

När vi inte kan komma ut i världen så måste världen komma till oss.

Tv-apparater ökade med 184 procent, från en redan hög nivå, och det är de riktigt stora tv-skärmarna som är mest populära.

Svenskarna har många små skärmar redan, vilket passar bra för den som har en mobil livsstil. Men nu när vi varit begränsade till hemmet en tid så ökar suget rejält efter riktiga tv- och bioupplevelser, sånt som gör sig på större skärmar,” säger Anna Lavfors.

Den individualistiska trenden spelar säkert också roll, var och en har sin egen serie som de bara måste titta på, och antalet skärmar i hemmet räcker inte längre till när vi tillbringar så pass mycket tid hemma.

Just streamade tjänster är populära, och det är föga överraskande att hemmen uppdaterar och utökar teknikinnehavet där. Allra mest populärt är det att skaffa en ChromeCast, 57 procent fler än förra året vill ha produkten. Näst därefter kommer den något dyrare Apple TV. Bland PriceRunners användare är det en ökning i kategorin med 62 procent sedan förra årets redan höga nivå.

Data från den 11 mars till 18 maj 2020 jämfört med samma period 2019. Vi har jämfört det totala antalet klick ut till butik för de 20 mest populära produkterna i kategorin.

Större skärmar behövs både till att streama serier och spela på, men också för att kunna arbeta bekvämare från hemmet. Intresset för bildskärmar har ökat med 85 procent jämfört med förra året. Många har bärbara datorer att koppla ihop med skärmarna, men separata tangentbord har ändå ökat 21 procent jämfört med 2019.

En bra arbetsmiljö är viktig, och nu när hemmakontoret ser ut att vara här för att stanna så är det naturligt att produkter som ökar bekvämligheten och höjer arbetsmiljön blir mer attraktiva, säger Anna Lavfors.

Men viktigast för svenskarna under Coronakrisen har ändå en viss verklighetsflykt visat sig vara. Intresset för spelkonsoler som Playstation och Nintendo har fullkomligen exploderat - jämfört med förra året är det 245 procent fler som vill köpa spelkonsol.

Och den som spelar mycket behöver sitta bra.

Det är intressant att se att gamingstolar blivit så populära, säger Anna Lavfors.

Antalet kunder som vill ha gamingstolar har ökat med 222 procent sedan våren 2019.

Det går ju inte att säga säkert, men kombinationen av att man vill sitta bra både i jobbet och på fritiden spelar nog in där, många saknar nog kontorsstolen de hade på arbetsplatsen, tror Anna Lavfors.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.