2021-11-24 12:48Pressmeddelande

Falska prissänkningar: Här är produkterna att se upp för, och så ser du igenom bluffarna

Tidigare i veckan kunde PriceRunner avslöja att en fjärdedel av alla erbjudanden var så kallade bluffreor. Men vilka produkter är speciellt drabbade, och var kan konsumenterna göra störst kap just nu? Så här ser läget ut just nu!

Vi är mitt i Black Week och ämnet falska prissänkningar cirkulerar i samtliga medier. Det handlar om butiker som i ett försök till att uppmana till köp annonserar med överdrivna prissänkningar genom att först höja priset under hösten, för att sedan sänka priset under Black Friday-kampanjen för att ge sken om en större prissänkning.

I början av veckan låg antalet falska reor på runt 25 procent enligt PriceRunners analys, en siffra som går i linje med hur läget såg ut samma tid föra året. Under veckan har dock andelen bluffreor krupit upp och ligger under onsdagen på 27,3 procent. Under samma dag 2020 låg antalet falska prissänkningar på 24,8 procent.

Det är en speciell Black Friday i år. Många företag har drabbats av halvledarbristen och ökade fraktpriser, vilket har gjort det svårt att få in produkter i lager. Dessutom slog många e-handlare försäljningsrekord under pandemiåret 2020, så de har tuffa siffror att jämföra sig mot under årets Black Friday. Företagen kämpar verkligen om att få konsumenternas uppmärksamhet i år.” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Bästa tipsen: Så slipper du bli lurad!

I och med att butikerna inte skyr några medel för att få konsumenterna att spendera hos just dem gäller det att själv ha huvudet på skaft under Black Friday. Trots falska reor finns det såklart kap att göra under Black Friday, förutsatt att man vet var och hur man ska leta.

Det är lätt att dras med i köphetsen och konsumera mer än man först hade tänkt på Black Friday. För att undvika överkonsumtion är det alltid bra att förbereda en lista med prylar som man vill passa på att fynda om de dyker upp till ett tillräckligt bra pris. På PriceRunner kan användare sätta en prisbevakning på produkten för att få en notis om den går ner till ett pris som känns rimligt.

Under Black Friday försöker många e-handlare passa på att rensa hyllorna från gamla produkter. De bästa erbjudandena är därför oftast inte på de senaste modellerna, utan snarare på lite äldre versioner. Låt dig inte luras av låga priser, är ett erbjudande för bra för att vara sant ska man alltid dubbelkolla att det är just den årsmodellen och konfigurationen man är ute efter som är på rea.

Det sista och absolut viktigaste för att säkerställa att du inte går på en så kallad bluffrea är såklart att hålla stenkoll på hur priset sett ut tidigare. Gå gärna tillbaka ett halvår eller mer och se hur priset förändrats, ofta visar det sig att produkten haft ett liknande eller till och med lägre pris någon gång tidigare under året.

Mer om PriceRunners deals-analys

PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingår 40 900 av de populäraste produkterna i Sverige i årets analys.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,4 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 170 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.