2020-01-24 12:37Pressmeddelande

Fem trender du ska ha koll på under 2020

Nicklas Storåkers, VD PriceRunnerNicklas Storåkers, VD PriceRunner

PriceRunners vd och expert på näthandel Nicklas Storåkers har tittat i spåkulan för 2020 och hittat fem saker som du ska hålla ögonen på.

Här är Nicklas Storåkers FEM trender som du bör ha koll på under det här året:

• Robotisering och automatisering - både för ditt hem och din kropp
  • Ökat fokus på kvalitet och hållbara produkter
  • Köpstopp, eller handla bara det du behöver
  • Mobilen tar över, kort och kontanter är på väg ut
  • Second-hand är det nya smarta sättet att konsumera

2020 - Robotar kommer att finnas i de flesta hem

Bullernivåerna i svenska trädgårdar kommer att sjunka betydligt under 2020. Detsamma gäller ljudnivåerna inomhus.

Robotgräsklippare och robotdammsugare kommer på allvar att ta över två av de hushållssysslor som de flesta människor vill slippa - gräsklippning och dammsugning

Vi kommer att se rejäla prisfall på alla hushållsrobotar. Både gräsklippare och dammsugare sjunker så pass mycket i pris att många av modellerna inte kommer att kosta mer än vanliga gräsklippare och dammsugare. 2020 blir året då robotdammsugare och robotgräsklippare kommer att finnas i de flesta hem, säger Nicklas Storåkers.

Automatiseringen av tidskrävande uppgifter i hemmet blir en av de stora trenderna 2020. På samma gång tar det som kallas för Internet of Things fart på allvar och blir något som allt fler svenskar med självklarhet använder sig av i hemmet.

Vi kommer att vilja styra allt i hemmet via nätet.

Det visar en genomgång av vad svenska konsumenter sökte efter på nätet under 2019. Under året skedde det en explosionsartad ökning av sökningar efter produkter som automatiserar hemmet.

Eftersom priserna samtidigt faller kraftigt betyder det att till exempel robotdammsugare och gräsklippare kommer att få sitt stora folkliga genombrott under 2020.

Hållbar näthandel

Kraven på att näthandel ska vara hållbar och klimatsmart blir ännu starkare under 2020. Det gäller både för produkter och transporter.

Användarna oroar sig för de klimatförändringar som människan orsakat. Därför blir kraven starka på ökad hållbarhet inom näthandeln, och det ställer i sin tur krav på nätbutikerna. Transporten hamnar i fokus, då användarna vill ha mer miljövänliga leveransmetoder än den klassiska dieseldrivna lastbilen, säger Nicklas Storåkers.

“Handla svenskt” i svenska butiker får en förnyad och stark betydelse, bland miljömedvetna konsumenter blir det ett aktivt livsstilsval för att minska klimatpåverkan när de handlar på nätet. Det ska vara enkelt - både att hitta och handla de produkter som har minst klimatpåverkan.

Det ställer stora krav på butikerna att de varudeklarerar och märker produkterna så bra att de kan möta kundernas krav på att det ska vara lätt att välja klimatsmarta produkter, säger Nicklas Storåkers.

Minskad konsumtion

Sluta handla-trenden fortsätter - men bara ett fåtal går på allvar in för att minska sin konsumtion och därmed sin klimatpåverkan till ett absolut minimum.

Men 2020 bjuder ändå på en mer koncentrerad och balanserad konsumtion, där vi endast köper det vi verkligen har användning för.

Vi försöker vara mer resurssnåla i vår konsumtion, och inte köpa en massa billiga produkter som vi ändå inte har användning för. Miljömedvetenheten kommer att ändra vårt sätt att konsumera, i en riktning mot färre, mer genomtänkta inköp. Å andra sidan kommer det att vara produkter av hög kvalitet som vi köper där vi fokuserar på att det lönar sig i längden, säger Nicklas Storåkers.

Mobilen tar över

Att betala på nätet ska gå lätt och snabbt. Därför kommer betalningar via mobilen bli den metod som överlägset flest föredrar när vi ska handla online. Under 2020 får Swish konkurrens av Apple Pay och Google Pay.

Det kommer att vara avgörande för butikerna att de kan erbjuda mobila betalningsmöjligheter. Inte bara en, utan många olika. Om kunderna upplever att de inte kan betala på de sätt de föredrar så kommer de att hitta andra ställen att handla på, säger Nicklas Storåkers.

Kort och kontanter kommer att vara på utgående under 2020.

Second Hand – återbruk blir det nya smarta

Second hand-butiker får en ny innebörd under 2020.

Vanligtvis har det varit gamla kläder, möbler och köksprylar vi har kunnat köpa i den lokala second hand-butiken. Men ett nytt förhållningssätt till konsumtion och klimatsmart shopping betyder att vi under 2020 kommer att handla betydligt fler begagnade produkter, och vi kommer att köpa dem på nätet. Elektronik, mobiltelefoner, datorer, kläder och skor kan redan i dag köpas begagnat i många butiker.

Återbruk blir det nya smarta. Slit och släng-kulturen ersätts av en återbrukskultur. Vi handlar begagnat dels för att det är billigare och dels för att det är mer miljövänligt att återanvända dyra produkter som inte har några andra fel än att de har använts tidigare, säger Nicklas Storåkers.

Marknaden för begagnade produkter kommer att växa stort under 2020.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.