2020-10-29 14:16Pressmeddelande

Fyra av tio produkter dyrare på Amazon Sverige än andra nätbutiker

Jämförelsetjänsten PriceRunner har gjort en analys av priserna på svenska Amazon jämfört med andra svenska nätbutiker. I studien har 330 produkter jämförts inom ett stort antal kategorier från kökstillbehör, TV-apparater och hårprodukter till eltandborstar.

Slutsatsen är att det är 8 % dyrare i snitt att endast handla på Amazon jämfört med de lägsta priserna totalt sett bland svenska nätbutiker.

Amazon dyrare än svenska konkurrenter

Visst går det att hitta bra deals på Amazon, men för fyra av tio produkter går det att hitta lägre priser i andra butiker. Och detta är första dagen, vi förväntar oss att många svenska e-handlare kommer anpassa sina priser framöver, kommenterar Nicklas Storåkers, VD på PriceRunner.

På vissa produkter är priset på Amazon flera hundra procent dyrare än hos andra nätbutiker. Ett exempel är TV-spelet Destiny 2 för Playstation som kostar 80 kr på Amazon, vilket är hela 175 % högre än det lägsta priset på nätet som är 29 kr. Ett annat exempel är rengöringskrämen CeraVe SA Smoothing Cleanser 236ml som kostar 365 kr på Amazon, vilket är 248 % högre än det lägsta priset online.

Som vanligt gäller det att jämföra priser på nätet innan vi handlar, Amazon är inget undantag. Just nu går det att hitta bra deals inom leksaker och hörlurar på Amazon, medan sajten generellt är betydligt dyrare vad gäller exempelvis mobiltelefoner och hudvård, fortsätter Nicklas Storåkers.

Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Svagt intresse från svenska e-handlara att sälja via Amazon

Tre av fyra svenska e-handlare oroar sig inte för Amazons intåg i Sverige och endast 17% uppger att de har planer att sälja via den amerikanska nätjätten.

Det visar en undersökning som Sifo/Kantar gjort på uppdrag av PriceRunner.

Konsumenterna kan vinna på Amazons intåg på den svenska marknaden, men något större hot mot stabila svenska nätbutiker tror vi inte nätjätten blir, säger Nicklas Storåkers.

Majoriteten upplever att de varken kommer påverkas negativt eller positivt av Amazons intåg i Sverige. En liten andel tror till och med att de kommer att påverkas positivt.

Undersökningen visat också att e-handlarnas intresse för att sälja produkter via Amazon är svagt.

17 procent tror att de kommer sälja via Amazon, övriga svarar att de inte tänker sälja eller inte vet hur de kommer att göra.Det är anmärkningsvärt låga siffror, inte minst med tanke på den massiva förhandsbevakning av Amazon Sverige som gjorts av svenska medier, säger Nicklas Storåkers.

Förutsättningarna för e-handel är lite speciella i Sverige jämfört med andra länder, med en liten befolkning på en geografiskt stor yta. Det skiljer Sverige från till exempel Nederländerna, som har en närmare dubbelt så stor befolkning på mindre än en tiondel av Sveriges yta.

Sverige är den minsta marknaden som Amazon någonsin gått in på, säger Nicklas Storåkers.

Konsumenterna har allt att vinna på den ökade konkurrensen.

Vi kommer att se mer prispress. Om Amazon kommer med lägre priser på vissa varor tror jag många etablerade nätbutiker kommer att matcha de priserna. Jag tror inte att någon vill ge marknadsandelar till Amazon. Det innebär att det blir bättre för oss konsumenter, och bättre för branschen också. Näthandeln blir ännu större, och det blir billigare att handla på nätet, säger Nicklas Storåkers.

Amazonmetoden är känd, några produkter med hög volym väljs ut och prissänks kraftigt, det sker bland annat inom elektronik och heminredning.

Förlorarna hittar man i traditionell handel

Troligtvis kommer den fysiska handeln att få stryka på foten och få det ännu tuffare i och med detta, en lansering som spär på den så kallade butiksdöden i Sverige, säger Nicklas Storåkers.

Undersökningen i korthet:
  • Tre av fyra svenska e-handlare upplever inte någon större oro för Amazon.
  • Drygt fyra av tio svenska e-handlare tror att Amazon kommer att påverka deras verksamhet negativt.
  • 17 % uppger att de har planer att sälja sina produkter via Amazon.

(I Sverige genomfördes undersökningen online i Sverige av Sifo/Kantar mellan 18 september och 1 oktober.)


Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Kontaktpersoner

Nicklas Storåkers
VD
Nicklas Storåkers