2020-07-27 09:15Pressmeddelande

Gekås billigare än nätet...men,....

Gekås Juli 2020

Under 2019 besöktes Gekås Ullared av närmare fem miljoner kunder. Särskilt många besökare har Skandinaviens största varuhus under sommarmånaderna då det är ett populärt utflyktsmål. Då fler svenskar än vanligt förväntas stanna kvar i landet under årets semester kommer många bege sig till Gekås för att shoppa trots myndigheternas förmaningar om att hålla avstånd. Så även i Corona-tider är varuhuset välbesökt.

Då PriceRunner genomförde sin återkommande prisundersökning på Gekås var det ett stort flöde av kunder genom varuhuset trots att man vidtagit åtgärder för att minska risken för smittspridning.

För tredje gången har PriceRunner gjort en stor undersökning av priserna på Gekås Ullared. Priserna på närmare 200 produkter har jämförts med de lägsta priserna hos nätbutiker som säljer till svenska kunder. Varor inom 13 olika huvudkategorier har jämförts. Prisjämförelsen görs på plats i varuhuset då Gekås inte publicerar några priser på sin hemsida.
Priserna på Gekås – kategori-för-kategori
Gekås Juli 2020

Det finns många grymma dealar att göra på Gekås. I snitt visar PriceRunners undersökning att priserna är 13 procent lägre på Gekås än på nätet. Det finns särskilt bra erbjudanden inom kökstillbehör, leksaker, verktyg och böcker, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Tio bästa dealerna
Gekås juli 2020

Men variationen är samtidigt stor – från 80 procent billigare på vissa produkter till112 procent dyrare än e-handel på andra produkter. På Gekås hemsida talar de om envision om att ha oslagbara priser på allt som får plats i en bil. Det klarar Gekås heltenkelt inte av. Till exempel är priserna på den stora avdelningen för TV-spel hela 28procent dyrare än på nätet. Vissa populära titlar – såsom FIFA 2020 – är mer ändubbelt så dyra än nätet.

Tio köp att undvika
Gekås 28 % dyrare inklusive reskostnader
Undersökningen har både inkluderat priserna exklusive och inklusive fraktkostnad på
PriceRunner för att också kunna jämföra med kostnaden för resan till Gekås Ullared.
Enligt bolagets hemsida spenderar den genomsnittliga kunden 3.300 kronor och åker
46 mil för ett besök.

Reskostnaden för ett besök till Ullared uppgår i genomsnitt till 1.770 kr baserat på en
bilkostnad som enligt tidningen Vi Bilägare uppgår till 38,50 kronor per mil. Det
innebär att totalkostnaden för en shoppingkasse på Gekås Ullared uppgår till 5.070
kronor. Samma shoppingkasse kostar 3.960 kronor på nätet inklusive fraktkostnad.
Resekostnaden gör att det för de flesta trots allt blir mer av en utflykt än en bra affär att åka till Ullared. För att det ska löna sig för snittkunden så bör man handla för nästan 9.000 kronor. Bor man lite längre bort så är det billigare att handla på nätet, kommenterar Nicklas Storåkers.
Enligt PriceRunners beräkningar bör man bo inom nio mils avstånd från Gekås Ullared
för att det ska löna sig att besöka varuhuset.
Populära produkter dyrare
I jämförelsen ingår också en analys av hur populära produkterna är hos PriceRunner. I
snitt hamnar de produkter som ingår i analysen på plats 275 inom respektive
produktkategori hos PriceRunner.
”För många produkter behöver man kanske inte det allra senaste. Dessa produkter finns ofta till låga priser på Gekås eftersom de kanske inte sålt så bra på andra ställen. För de 20 mest populära produkterna i PriceRunners undersökning är Gekås 10 % dyrare än på nätet”, säger Nicklas Storåkers.

”Det finns ingen anledning att köpa saker man inte behöver på Ullared. Vårt tips är att upprätta en inköpslista innan man åker till Ullared. På så sätt undviker man att dras med i en konsumtionshets”, säger Nicklas Storåkers.
De bästa dealarna i PriceRunners undersökning är populära produkter hos
PriceRunner som också är billigare på Ullared.
De bästa dealarne på Ullared
Gekås juli 2020

PriceRunner har genomfört undersökningen genom att besöka Gekås Ullared i börjanav juli och jämfört med priser på PriceRunner under samma period.

Uppgifter om den genomsnittliga shoppingkassen och reseavstånd har tagits från bolagets hemsida. Dengenomsnittliga merkostnaden för frakt på PriceRunner uppgår till 23 kronor.

Ämnen: Gekås

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Relaterad media