2019-05-05 08:04Pressmeddelande

Gräsklippare: Miljövänliga elmotorer har ökat 90 % på två år

GräklippareGräklippare: Miljövänliga elmotorer har ökat 90 % på två år

Varmt vårväder betyder att gräset börjar växa igen. För alla trädgårdsägare är det dags för en av sommarens fasta arbetsuppgifter; gräsklippningen. Gräsklippningen har också under många år svept in villakvarter i de klassiska motorljuden och doften av bensin och nyslaget gräs.

Men nu är en stor förändring på gång.

"Vi ser nu ett skifte där bensin blir ersatt av batteridrivna gräsklippare. Trädgårdsägare vill ha gröna alternativ till de klassiska bensindrivna gräsklipparna. Av alla sökningar efter gräsklippare utgörs 82 % av batteridrivna alternativ" säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

PriceRunner har gått igenom ett års pris- och sökdata för alla gräsklippare som säljs i Sverige. Sökningarna efter de miljövänligare batteridrivna gräsklipparna har på två år ökat med över 90 %. Nu under mars månad har intresset exploderat. Sökningarna för batteridrivna gräsklippare är fyra gånger större än för de traditionella bensindrivna gräsklipparna.

"Det är batteridrivna trädgårdsmaskiner och då speciellt robotgräsklippare som trädgårdsägarna tittar på när de ska investera i ny utrustning. De gör det då de är lättare och mer miljövänliga -- även om utrustningen är något dyrare än den traditionella." kommenterar Nicklas Storåkers.

På listan över de mest populära gräsklipparna på PriceRunner är 4 av 10 batteridrivna. Och det är fler batteridrivna gräsklippare på väg in på topp 10.

Dyra att köpa -- men gröna i drift

Det finns genvägar för konsumenter att spara pengar när de bestämt sig för att köpa en ny gräsklippare som drivs av batterier.

"Först och främst gäller det att ta sig tid och undersöka marknaden genom att jämföra priser och produkter innan man beslutar sig för att köpa. Analysen av priserna på gräsklippare visar att det i genomsnitt finns nästan 25 procent att spara genom en lätt och snabb prisjämförelse" säger Nicklas Storåkers.

Top 5 batteridrivna gräsklippare

1. Bosch Rotak 43 LI
  2. Ryobi OLM1833H
  3. AL-KO 3.85 Li
  4. Ryobi RLM36X46H5P
  5. Gardena PowerMax Li-40/32

Top 5 robotgräsklippare

1. Husqvarna Automower 315 2019
  2. Husqvarna Automower 310 2019
  3. Robomow RS615U
  4. Husqvarna Automower 430X
  5. Husqvarna Automower 105

Top 5 gräsklippare bensin

1. Klippo Excellent SH
  2. AL-KO 524 SP-A Premium
  3. AL-KO Silver 460 BR-A Bio
  4. Klippo Champion
  5. Klippo Pro 21 SH Classic

Test av gräsklippare

Test av robotgräsklippare

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.