2019-06-28 04:30Pressmeddelande

Här är Sveriges billigaste bygghandel

Sveriges billigaste bygghandelSveriges billigaste bygghandel

Bygghandelskedjan jem & fix är Sverige billigaste bygghandel

Lågprisbyggmarknaden jem & fix knep den eftertraktade titeln framför Bauhaus och Byggmax. Detta är resultatet av PriceRunners stora prisjämförelse av svenska bygghandlare där priserna på en rad vanliga produkter har kontrollerats och jämförts.

Prisjämförelsen har genomförts under vecka 23 och priserna på 18 vanliga produkter som ”Gör-det-själv” kunder ofta köper har jämförts och sammanställts. Det samlade priset på hela inköpslistan har sedan avgjort vilken av de svenska bygghandlarna som är billigast.

”Stort grattis till jem & fix och titeln som Sveriges billigaste bygghandel. Det är stort att ta hem den titeln i en marknad med så pass hård konkurrens både på internet och i många fysiska butiker,” säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Tät kamp om förstaplatsen

Det var en tät kamp som avgjorde vilken bygghandel som kan kalla sig Sveriges billigaste. Jem & fix är i sammanställningen 8,5 % billigare än Bauhaus som tar hem andraplatsen och 19 % billigare än Byggmax, som landade på en tredjeplats.

”Vår analys av priserna på en lång radda av de mest populära produkterna från bygghandlare visar på stora skillnader i pris på samma varor mellan de olika handlarna. Därför är det en bra ide att jämföra priser innan du besöker en bygghandel,” säger Nicklas Storåkers.

Prisanalysen visar att vilken bygghandel som är billigast kan bero på vad som ska byggas. Varje bygghandel är billigare på några produkter, och samtidigt dyrare på andra. Därför kan det vara konsumentens inköpsbehov som i slutändan avgör vilken bygghandel som är den billigaste.

”Vi har uteslutande tittat på priset på identiska eller motsvarande produkter för att se var konsumenterna kan handla till det billigaste priset. Det finns givetvis en skillnad på nivån av service och rådgivning mellan olika bygghandlare, något konsumenterna också kan ta i beräkning när de avgör var de vill handla,” säger Nicklas Storåkers.

Olika priser på samma produkter

PriceRunner har kontrollerat och jämfört priserna på 18 produkter som är antingen identiska eller har samma specifikationer. Det betyder att priserna kan jämföras direkt för att kunna avgöra vilken byggmarknad som är den billigaste.

Ett exempel på en klassisk bygghandelsprodukt med stor prisskillnad ärSchneider Exxact WDE008284 2-way. Den kostar 82 kr i den billigaste bygghandeln samtidigt som samma l kostar 179 kr i den dyraste. Det är en prisskillnad på 118 %.

Gör Det Själv: Allt du behöver ha i verktygslådan

Topp 10 billigaste bygghandlare

1. jem & fix
  2. Bauhaus
  3. Byggmax
  4. Hornbach
  5. XL-Byg
  6. Velltra
  7. Bygghemma
  8. Byggshop
  9. K-Rauta
  10.  Beijerbygg

Så gjorde vi

Vi har jämfört priset på 18 produkter som konsumenter brukar köpa från bygghandlare. Det är antingen identiska eller direkt jämförbara produkter. Priserna har i första hand hittats på butikernas hemsidor, om det inte varit möjligt att hitta priser eller produkter online så har vi besökt en fysisk butik eller kontaktat butiken via e-post.

Om butiken inte har den specifika produkten så har vi jämfört med en motsvarande produkt med samma specifikationer.

Priserna för alla 18 produkter har lagts samman och det är sen totalbeloppet som avgör bygghandelns placering i kampen om att bli Sveriges billigaste bygghandel.

Priserna har jämförts under vecka 23. Priserna kan ha ändrats sedan dess då många butiker ofta har erbjudanden eller kampanjer på olika produkter.

PriceRunner reserverar sig därför mot prisändringar sedan vecka 23.

De jämförda priserna är exklusive fraktkostnader.

Dessa produkter har prisjämförts:

1. Läkt 22x45x3600 mm
  2. Regel 45x195x4200 mm (C24)
  3. Tryckimpregnerad regel 45x95x4200 mm - hyvlad (NTR AB)
  4. Tryckimpregnerad  stolpe 70x70x3000 mm (uhyvlad - NTR A)
  5. Tryckimpregnerad  trallbräda 22x95x3000 mm (NTR AB)
  6. GDS Gipsskiva 13x1200x2400 mm
  7. Handspackel 10 Liter
  8. Nordsjö Professional 7 Väggfärg Vit 10L eller Väggfärg 10 liter - no name brand
  9. Rollerset 18 cm (no name brand)
  10. Falu Rödfärg Original Träfärg Röd 10L eller Falu slamfärg - ikke original
  11. Schneider Exxact WDE008284 2-way
  12. Schneider Exxact WDE008276 1-way
  13. Mur cement Standard 25 kg
  14. Handsäg 550 mm Superior model (Bahco)
  15. Bahco 429-16 Klohammare
  16. Hultafors 59-2-10 Tumstock
  17. Ifö Sign 6860 (686006511)
  18. FM Mattsson 9000E (82501000)

Jämför priser på byggvaror och se hur mycket du kan spara

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.