2021-02-17 06:55Pressmeddelande

Hemmagym är nya träningstrenden

Hemmagym är nya träningstrenden

Träningstokiga svenskar driver upp priserna på gymutrustning – ett eget hemmagym har blivit den nya hälsotrenden under corona. Sedan i oktober har efterfrågan tredubblats, det visar siffror från jämförelsetjänsten PriceRunner.

När vi inte vill gå till gymmet så får gymmet komma till oss.

Siffrorna talar sitt tydliga språk - efterfrågan för träningsmaskiner och annan träningsutrustning har tredubblats sedan i höstas.

Hemmagym är nya träningstrenden

Det är en anmärkningsvärd ökning. Den här tiden på året är alltid en stark säsong för träningsredskap, då svenskarna vill komma igång med träningen när det nya året börjat, men så här starkt intresse för träningsmaskiner och träningsprodukter har vi inte upplevt tidigare, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Den coronasäkra träningen är hett efterfrågad. Svenskar söker efter nya sätt att hålla igång utan att behöva tänka på att hålla avstånd eller utsätta sig för smittorisk i offentliga träningslokaler.

Mellan oktober 2020 och januari 2021 har det skett en tredubbling av efterfrågan på träningsprodukter hos jämförelsetjänsten. När Sverige gick mot kallare tider samtidigt som den andra Coronavågen gjorde att allt fler valde att stanna hemma resulterade det i ett rejält uppsving.

Hemmagym är nya träningstrenden

Sökningar efter träningsmaskiner har ökat med 110 procent, jämfört med samma period förra året. 

Sökandet efter träningsutrustning har ökat ännu mer. Siffror från PriceRunner visar en ökning med hela 142 procent.

Träningsmaskiner har sålt slut

Suget efter träningsmaskiner är så stort att butiker i vissa fall har sålt slut på vissa modeller. Det mesta pekar på att priserna kommer öka som en följd av bristen.

Den som tänker haka på trenden med att skaffa sig ett hemmagym bör skynda sig att kolla utbudet. Suget efter egen gymutrustning är såpass stort nu att tillgången inte längre matchar efterfrågan. Vi ser att det kommer att bli höjda priser som en följd då blir det ännu viktigare att hålla koll på priserna för att kunna göra det bästa köpet, säger Nicklas Storåkers.

Experter tror att trenden med hemmagym är här för att stanna. De som provat att träna hemma istället för gymmet har fått mersmak. Det är både enkelt och tidsbesparande.

Träningsbranschen är en av flera branscher som nu omvandlas i snabb takt som en följd av den rekordsnabba digitaliseringen i coronapandemins spår, säger Nicklas Storåkers.

Efterfrågan femdubblats

Hemmagym är nya träningstrenden

Samtidigt som det tränas en hel del är det också många som blivit stillasittande hemma under Corona. De där extra kilona som många lagt på sig under tiden med hemmakontor och nära till kylskåpet gör att många verkar vilja hålla koll på vikten i år.

Efterfrågan på personvågar har femdubblats jämfört med förra året. Det ser med andra ord ut att vara hög tid för hemmajobbarna att dra på sig träningsskorna och köra ett pass eller två för att komma tillbaka i form igen, säger Nicklas Storåkers.

De mest populära träningsprodukterna är:

Fitness:

1.         Dumb bells 20 kg – handvikter

2.         Barbell set 195 kg

3.         Stepbräda

4.         Yogamatta

5.         Skivstångsset 120 kg

Träningsmaskiner:

1.         Master Fitness T25 – löpband

2.         Motionscykel

3.         Stakmaskin/skidmaskin

4.         Roddmaskin

5.         Spinningcykel



Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Kontaktpersoner

Søren Knudsen
Press and media manager
Søren Knudsen