2020-06-20 06:01Pressmeddelande

Hemmapool säljer stort i hemestertider

Hemmapool i hemestertider

“Fler vill ha Medelhavskänsla”

Medelhavsväder i Sverige redan före midsommarhelgen och hemester på det - svenskarna önskar sig en egen pool i sommar.
Sökandet efter drömpoolen har lett till att en del av de populäraste modellerna sålt slut. Men det finns kap att göra än.

Trenden med egen pool var stark i Sverige redan förra året, men i år har den slagit alla rekord.

Det fina vädret i kombination med reserestriktioner i Coronatider har gjort oss extra sugna på att kunna utomhusbada hemma.

Sökandet efter hemmapool har ökat med 188% sen förra året, och antalet poolkunder som hittar sin drömpool via PriceRunners prisjämförelsetjänst har sexfaldigats.

Det här ligger helt rätt med trenden att skapa bekväma utemiljöer där vi kan tillbringa lediga dagar, säger PriceRunners konsumentexpert Anna Lavfors, som också sett ett uppsving för bekväma loungeliknande utemöbler.

När vi inte kan åka till Medelhavet vill skapa den bekväma känslan av kunna gå rakt ut till solstolen och ha poolen bredvid.

Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner

Fler vill ha den där härliga känslan bara genom att öppna altandörren”, säger Anna Lavfors.

Pengar att spara

Och det finns stora pengar att spara.

De 50 populäraste poolerna är i snitt 14% billigare för den som prisjämför, men i statistiken ligger mycket stora skillnader - upp till 70% går att spara för den som är noggrann i sin prisjämförelse.

Det höga trycket just nu har gjort att flera av de mest populära poolerna just nu är slutsålda, men på 50-topplistan finns riktiga kap att göra.

Den som är sugen på en smidig paketlösning med Swim & Fun Oval Pool kan spara 15 000 kronor bara genom att prisjämföra. Den som vill ha en ännu större pool av samma märke kan spara upp till 19 500 kronor, en rabatt på hela 42%.

På fem-i-topp-listan av de populäraste poolerna finns Bestway Power Rampool. Den som prisjämför kan hitta modellen för 3599 kronor, en prissänkning med 44%.

De största rabatterna finns på de små poolerna, perfekta för barnfamiljer där de minsta behöver svalka sig i sommarhettan utan att behöva hamna på djupt vatten.

Det finns riktigt bra köp att göra här, säger Anna Lavfors.

Ett Intex Easy Pool Set kan du spara 1350 kronor på, det är 69% billigare än det dyraste erbjudandet.

Ett Bestway Fast Set Pool går att finna för 369 kronor, det är hela 41% billigare än det dyraste exemplaret.

Vilken pool ska du skaffa?

Det beror som alltid på hur mycket du är beredd att lägga, säger Anna Lavfors.

Det är viktigt att komma ihåg att en pool inte sköter sig själv. För den som inte är beredd att lägga ner så mycket tid och som använder den under en begränsad period kanske en enklare, uppblåsbar modell är rätt. Samma sak för barnfamiljen, är barnen riktigt små kan det kännas säkrare att ha en liten flyttbar sak där man kan ha de minsta nära och under uppsikt. Den som vill lyxa till utomhusmiljön rejält gör bäst i att bygga en riktig pool, och där finns en rad olika premiummodeller där priserna sjunkit på senare tid, säger Anna Lavfors.

Listan över Sveriges populäraste pooler hittar du här:

Frågor? Kontakta PriceRunners konsumentexpert Anna Lavfors

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.