2020-12-10 10:00Pressmeddelande

Julhandeln: missa inte sista datum att nätshoppa

Sista beställningsdatum julhandeln 2020

Tre dagar före julafton är absolut sista dagen att handla julklappar på nätet - för den som har is i magen. Men ju tidigare desto bättre.

PriceRunner har alla datum för dig som vill vara säker på att tomten fyllt på under granen på julaftonsmorgon.

2020 är julen då näthandeln slår rekord och nätbutikerna har mer att göra än någonsin tidigare. Det innebär i sin tur att högarna med paket som ska levereras växer och fler leveranser måste göras.

– Den stora ökningen av nätbaserad julhandel har satt ett massivt tryck på både nätbutiker, logistikbolag och utlämningsställen, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Köp flyttar till nätet

Nätshoppingen har ökat kraftigt visar nya siffror som YouGov tagit fram på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner.

Undersökningen visar att 1 av 3 svenskar som köpte julklappar i butik förra året nu flyttar sina inköp till nätet.

74 procent kommer handla online eller har ännu inte bestämt sig för om de kommer näthandla eller köpa från fysiska butiker.

51 procent svarar att de kommer handla på nätet, 23 procent vet inte men överväger att göra det. 10 procent kommer inte att handla julklappar överhuvudtaget.

Endast 16 procent kommer att handla i butik som vanligt.

– Det har skett en kraftig förändring i konsumentbeteende inför årets jul jämfört med förra årets, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Sista beställningsdatum

PriceRunner har undersökt vilka deadlines som nätbutikerna har för kunder som vill vara säkra på att få beställningarna innan julafton.

Av 205 nätbutiker i undersökningen svarade 54 (26 procent) att de ville ha beställningen senast 18 december.

10 procent svarade att de ville ha beställningen senast 20 december.

30 procent av nätbutikerna svarade att de ville ha beställningen gjord senast 21 december.

Det betyder att 54 procent, 1 av 2 nätbutiker, inte lovar leverans före julafton om du beställer efter 18 december. Många butiker har 15 eller 16 december som deadline.

– Den som vill vara riktigt säker på att julklapparna kommer fram i tid gör klokt i att ha större tidsmarginaler och ordna julshoppingen redan nu, säger Nicklas Storåkers.

Årets julklapp 2020

Den som vill undvika risken för förseningar kan köpa digitala julklappar:

– Digitala julklappar i form av presentkort är ett enkelt sätt att undvika risken att julklapparna inte hinner fram i tid. När YouGov på uppdrag av PriceRunner undersökte vad svenskarna vill ha i julklapp i år svarade flest att de önskar sig presentkort, säger Nicklas Storåkers.

Sista beställningsdag hos större svenska nätbutiker
  • Apoteket 20 dec
  • Bikeshop 16 dec
  • Cervera 21 dec
  • Fyndiq 18 dec
  • Ginza AB 19 dec
  • Komplett 20 dec
  • Nordic Nest 20 dec
  • OutdoorExperten 21 dec
  • Power 21 dec
  • Proshop 18 dec
  • Shopping4net 18 dec
  • Webhallen 22 dec

Hela listan med sista beställningsdag hos 205 svenska nätbutiker återfinns här: https://www.pricerunner.se/bo/sista-bestallningsdatum-julklappar

Överblick för varenda produkt

PriceRunner framgår det på varenda produktsida se vilken sista beställningsdag som gäller för de nätbutiker som säljer produkten.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.