2019-09-16 09:21Pressmeddelande

Nya iPhones – ska jag köpa nu eller vänta?

iPhone priserVÄNTA – köp inte den nya modellen samma dag den släpps på marknaden

De första priserna på de tre nya iPhone-modellerna har släppts och vi kan se en ny trend från Apple. Startpriserna för nya iPhone är faktiskt lägre än priserna på de föregående modellerna.

Här är startpriserna på de nya modellerna:

iPhone 11 64 GB                     9 160 kr

iPhone 11 Pro 64 GB             12 990 kr

iPhone 11 Pro Max 64 GB     14 290 kr

Nya iPhones – ska jag köpa nu eller vänta?

PriceRunner har genomfört en omfattande analys av iPhone priser på alla modeller från iPhone 6 och framåt för att se vad som händer med priset på en iPhone när nya modeller lanseras, samt när bästa tiden på året är att köpa en iPhone.

En ny iPhone faller i genomsnitt 18 % i pris under de första 12 månaderna på marknaden. iPhone XR 64 GB har t.ex. tappat 15 % sedan den lanserades förra året.

Det finns ett tydligt mönster i priserna – de första prissänkningarna kommer kring Black Friday. Stora återförsäljare använder den nya iPhone som ett exklusivt erbjudande för att locka kunder – oftast med 15–20 % rabatt under Black Friday.

Efter det så stiger priserna igen.

En annan trend vi kan se är att iPhone-priserna inte faller lika mycket som de gjort tidigare år. För iPhone 7 såg vi t.ex. ett prisfall på 30 % efter 12 månader, nu ligger motsvarande siffra kring 15 %.

Bästa tiden på året att köpa de nya iPhone-modellerna är under början av våren. Priserna sjunker då med 15–20 % och ligger sedan kvar på den nivån.

När en ny modell presenteras och lanseras på marknaden så kan vi se att den gamla modellen sjunker i pris. Långsamt i början, men sedan snabbare.

De första prisfallen har kommit redan på bl.a. den mest populära iPhone just nu – iPhone XR 64 GB. Den har fallit med 181 kronor eller 2 % vilket är ovanligt mycket på ett dygn för en iPhone, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Priserna på de ”gamla” modellerna kommer fortsätta falla och det finns möjlighet till ordentliga besparingar baserat på de prissättningar Apple presenterade i USA tisdag.

Baserat på våra analyser är vårt råd att du ska VÄNTA – köp inte den nya modellen samma dag den släpps på marknaden utan vänta tills senare. Antingen till under Black Friday eller början av våren, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Jämföra priser

Om du bestämmer dig för att köpa en ny iPhone så är det viktigt att jämföra priser.

En jämförelse på de mest populära iPhone-modellerna avslöjar att du kan spara upp till 39 % i genomsnitt – bara genom att jämföra priser och köpa iPhone i den billigaste butiken, kommenterar Nicklas Storåkers.

Intressant är att Apple iPhone 6s 32 GB som lanserades 2016 fortfarande är väldigt populär. Lägsta pris just nu bland 28 butiker är 3 425 kr. Det är det billigaste priset just nu av 28 jämförda butiker. Denna telefon släpptes på marknaden 2016.

Den mest populära iPhone just nu är Apple iPhone XR 64 GB. Den har fallit 15 % sedan lanseringen förra året och den kommer fortsätta falla i pris.

Använd denna sida för att hitta och jämföra priser på iPhones https://www.pricerunner.se/sp/iphone.html

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.