2021-03-15 07:49Pressmeddelande

Pandemiår blev tillväxtår – PriceRunner anställde 30 medarbetare 2020

PriceRunner teamPriceRunner team

2020 var ett expansivt år för PriceRunner. Totalt anställdes 30 nya medarbetare till det växande företaget. Så här har PriceRunner lyckats skapa en framgångsrik onboardingprocess och känsla av samhörighet under ett år när de flesta arbetat hemifrån.

Fjolåret 2020 påverkades hela samhället av coronapandemin. Men för shoppingjämförelsesajten PriceRunner blev det ett stort tillväxtår och de anställde 30 nya medarbetare för marknaderna i Sverige, Danmark och Storbritannien. I dag har företaget drygt 150 anställda.

- Det känns fantastiskt roligt att vi haft förmånen att kunna fortsätta växa under dessa omständigheter. Vi känner oss stolta över vår produkt som är uppskattad av våra användare och kunder, säger Malin Ruhn-Gibeck, People Coordinator på PriceRunner.

Malin Ruhn-Gibeck

Nyanställt för att möta ökad efterfrågan

Covid-19 har även påverkat konsumentbeteendet och gjort att e-handeln har ökat. Under 2020 växte svensk e-handel med 40 procent, visar E-barometern, som tas fram av PostNord tillsammans med branschorganisationen Svensk Distanshandel och analysföretaget HUI Research.

– E-handeln har vuxit med omkring 15 procent per år tidigare oberoende av pandemin, men givet omständigheterna under Covid-19 har det gett ett ökat tryck på e-handeln. Det har gjort att allt fler använt vår tjänst för att pris- och produktjämföra och få de bästa dealsen när de e-handlar, i stället för att gå i fysiska butiker, säger Malin Ruhn-Gibeck, och fortsätter:

– För att möta den ökade efterfrågan på vår tjänst har vi behövt rekrytera. Detta har också legat helt i linje i med våra höga ambitioner och vår vision att bli den mest älskade shoppingjämförelsesajten. Vi har bland annat gjort en extra satsning på den engelska marknaden.

Onboarding och gemenskap under pandemin

Under större delen av 2020 har de flesta anställda på PriceRunner arbetat hemifrån. Att onboarda de nyanställda – och att behålla sammanhållningen mellan medarbetare – när arbetet sker på distans har varit en utmaning.

Men PriceRunner har hittat lösningar som går i linje med företagets värdeord. Under onboardingen får alla nyanställda lära sig om företagskulturen och träffa avdelningschefer som berättar om sina verksamhetsområden, något som till största delen skett digitalt under 2020 med lyckat resultat.

–  Ett av våra värdeord är ”be proud”, man ska känna stolthet över att jobba på PriceRunner. Man ska vara stolt över produkten, både det värde vi genererar för användarna och för de e-handlare som listar sig hos oss, och man ska känna att man är med och bidrar till något viktigt.

Under onboardingprocessen är det viktigt att skapa en transparens och visa vad vi är för bolag och hur de olika avdelningarna arbetar för att uppnå vår vision. Man ska känna att man kommer in i vår företagskultur och veta var man kan vända sig om man har frågor, säger Malin Ruhn-Gibeck.

Ett annat av PriceRunners värdeord är ”have fun”, att det ska vara roligt att jobba på företaget. Därför arrangeras aktiviteter regelbundet för att ge medarbetarna en känsla av gemenskap. Under 2020 har de förflyttats till den digitala världen.

–  För att stärka känslan av att ha kul under pandemitiden har vi satsat på olika typer av digitala aktiviteter, bland annat bingo, quiz, ölprovning och gemensam digital träning. Vi har regelbundet skickat hem saker, till exempel inför Black Friday fick alla godis och ballonger och på alla hjärtans dag skickade vi kärlek i form av chokladaskar. Vi uppmuntrar även våra avdelningschefer att hitta på olika aktiviteter i sina team samt har interna kanaler där vi ber medarbetare att dela sin vardag på olika sätt.

Uppmärksammar medarbetare

Det är även viktigt för PriceRunner att uppmärksamma sina medarbetare, som skapar den populära produkten. Inför varje månadsmöte får därför medarbetare nominera en kollega som utmärkt sig genom att leva företagets värderingar. Den medarbetaren har sedan fått offentligt beröm i form av ett ”golden envelope”, gyllene kuvert, inför hela företaget.

– I och med att vi onboardat många nya medarbetare har vi veckovis presenterat både nya medarbetare och medarbetare som jobbat hos oss ett tag där de fått svara på några frågor om sig själva, något vi skickat ut till alla på bolaget i text, bild och rörligt format.

2021 ser ut att bli ytterligare ett spännande år för PriceRunner. I en inte alltför avlägsen framtid siktar företaget mot en börsnotering och även etablering på nya marknader.

– Vi planerar inte att växa lika mycket i antal personer i år, men vi ska fortsätta att utveckla vår produkt. Kopplat till HR och vår personal kommer fokus att ligga på att ta medarbetarupplevelsen till nästa nivå, att utveckla de talanger som vi rekryterat och se till att alla våra medarbetare fortsätter att må bra och trivs. Vi är många som ser framemot att kunna ses igen på kontoret framöver, säger Malin Ruhn-Gibeck.

Fyra nyanställda: Så var det att börja på PriceRunner under 2020

Brian Sommer, Online Editor i Danmark
Började på PriceRunner i oktober 2020

Brian Sommer PriceRunner

Varför sökte du till PriceRunner?
– Jag har alltid tyckt att PriceRunner är ett intressant företag. En tidigare kollega har sagt till mig att “du måste jobba på PriceRunner en gång under ditt yrkesliv för att ditt liv ska vara komplett”. PriceRunner är välkänt för att vara ett bra företag med nöjda medarbetare och en bra laganda.

Hur har du upplevt din första tid på PriceRunner?
– Tack vare att onboardingprocessen var så bra kom jag snabbt in i teamet och har aldrig känt mig isolerad. Introduktionen hade säkert gått lättare om jag haft en kollega bredvid mig under den första månaden, men det har ändå gått snabbt att få kontakt via chatt eller genom att ringa. Majoriteten av mina kollegor jobbar i Sverige och även utan corona skulle jag kunna jobba hemifrån. Men självklart saknar jag att träffa mina danska kollegor på regelbunden basis.

Vad tycker du om onboardingprocessen?
– Jag har aldrig upplevt något liknande. Det var otroligt lärorikt att på kort tid få veta vad de olika avdelningarna fokuserar på och få insikt i PriceRunners företagskultur.

Vad ser du framemot jobbmässigt när pandemin är över?
– Det är dels att åka till Stockholm och träffa mina svenska kollegor och dels att vara på det danska kontoret med mina kollegor.

Lara Lama, Data Scientist i Category & Data Team i Stockholm
Började på PriceRunner i juni 2020

Lara Lama PriceRunner

Varför sökte du till PriceRunner?
– Jag blev kontaktad av en rekryterare och tyckte att tjänsten lät spännande. Under intervjuprocessen insåg jag att det var väldigt intressanta problem och modeller som jag skulle få arbeta med. Det var även spännande att få komma in under PriceRunners tillväxtresa och få bidra med mina kunskaper i ett så ambitiöst bolag.

Hur har du upplevt din första tid på PriceRunner?
– Alla har varit trevliga och välkomnande. Det har varit en rolig, utvecklande första tid och har fungerat bra att komma igång med arbetet och samarbetet med kollegorna på distans. Min chef och teamet har varit tillgängliga och stöttande. Arbetsuppgifterna är roliga, data science är en passion så det är väldigt utvecklade att jobba med det, vilket väger upp för att man behöver arbeta hemifrån under pandemin.

Vad tycker du om onboardingprocessen?
– Det var väldigt informativt och intressant att få höra vad de andra teamen arbetar med och lära sig om företagets kultur och värderingar.

Vad ser du framemot jobbmässigt när pandemin är över?
– Att komma tillbaka till kontoret och få lära känna fler kollegor. Den sociala delen är något jag saknar när jag jobbar hemifrån.

Christine Gouldthorp, Communications Lead för PriceRunner i Storbritannien
Började på PriceRunner i augusti 2020

Christine Gouldthorp PriceRunner

Varför sökte du till PriceRunner?
– Efter att ha jobbat i London i fem år ville jag flytta hem till Sverige igen. När jag såg annonsen kändes rollen som skriven för mig, det är en ny tjänst på bolaget som tilltalade mig. PriceRunner är ett spännande bolag jag länge haft ögonen på och tror stenhårt på. För mig var det dessutom en möjlighet att behålla kopplingen till Storbritannien samtidigt som jag får bo i min hemstad.

Hur har du upplevt din första tid på PriceRunner?
– Den har varit jätterolig. Trots att jag bara träffat en handfull av alla anställda hittills märks det vilken bra företagskultur bolaget skapat. En av de största utmaningarna för mig har varit att inte kunna träffa min närmaste kollega i Danmark. Vi jobbar tillsammans varje dag och det är märkligt att bara kunna träffas genom en digital skärm.

Vad tycker du om onboardingprocessen?
– Den var informativ och ett bra sätt att snabbt komma in i bolaget. Jag uppskattade att teamcheferna tog sig tid med oss och att vi fick möjlighet att ställa frågor. Personligen blev jag imponerad av vår vd Nicklas Storåkers som bjöd ut mig på lunch och tog sig tid att lära känna mig, det säger mycket om kulturen på företaget.

Vad ser du framemot jobbmässigt när pandemin är över?
– Att träffa alla härliga kollegor. En bra företagskultur är viktigt för mig och man ska ha roligt på jobbet, inte bara vad gäller arbetsuppgifter utan även med sina kollegor. PriceRunner är väldigt bra på att arrangera digitala aktiviteter, men det kan såklart inte ersätta att ses i verkligheten. Jag ser också framemot att träffa min danska PR-kollega för första gången.

Niklas Andersson, Senior Data Scientist i Category & Data teamet, Stockholm
Började på PriceRunner i april 2020

Niklas Andersson PriceRunner

Varför sökte du till PriceRunner?
– Efter att ha bott sju år i Amsterdam var det dags att börja leta mig hem till Sverige igen. Med hjälp av en rekryterare hittade jag jobbannonsen för PriceRunner. Det som tilltalade mig mest är att PriceRunner erbjuder en väldigt bra tjänst som jag själv använder, samt att datateamet på PriceRunner är ganska nytt och jag lockades av att få vara med och bygga det mer eller mindre från grunden.

Hur har du upplevt din första tid på PriceRunner?
– Det har varit spännande och utmanande att börja på ett nytt jobb under en pågående pandemi där alla jobbar hemifrån. Jag har varit på kontoret två eller tre gånger, vilket såklart innebär utmaningar när man är ny på företaget. Det är svårt att få till de vardagliga kontakterna när man bara träffas online. Med det sagt har det ändå gått väldigt bra. Även fast man bara känner de flesta genom en skärm jobbar PriceRunner hårt för att vi ska känna en sammanhållning. Rent jobbmässigt uppskattade jag att som nyanställd tidigt få känna att jag är en del av teamet och direkt få vara med och jobba i stora, viktiga projekt.

Vad tycker du om onboardingprocessen?
– Den kändes väldigt organiserad. Dessutom var väldigt mycket ordnat första dagen, bland annat dator, lösenord och åtkomst till olika system, så det gick smidigt att komma igång.

Vad ser du framemot jobbmässigt när pandemin är över?
– Att få komma in på kontoret och träffa alla på riktigt.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.