2020-06-08 07:33Pressmeddelande

PriceRunner officiell dataförmedlare till Riksbanken

Riksbanken vill ha snabbare information i coronapandemin – tar hjälp av PriceRunner

De hastiga konjunktursvängningarna under de senaste månaderna, har gjort att Riksbanken behöver information snabbare och oftare än vad är möjligt med de konventionella statistikkällorna. För att snabbare kunna skapa sig en bild av hur coronapandemin slår mot svensk ekonomi har Riksbanken dragit igång en satsning på insamling av data med realtidsindikatorer. PriceRunner är med och bidrar.

Vi har gjort detta som ett pro bono-projekt för att bidra till en viktig del av arbetet i Corona-krisen,

säger Nicklas Storåkers, VD på PriceRunner.

Det här har varit viktigt för oss. Det här är ett område vi kan riktigt bra och som vi har unik data på som våra användare tittar på varje dag. Vi sitter uppenbart på relevant data och detta gav oss möjlighet att bidra till ökad förståelse för hur vår ekonomi påverkas av COVID-19.

PriceRunner prisindex

PriceRunner och Riksbanken

PriceRunner samlar prisdata på över 2,3 miljoner produkter från 6400 butiker och priserna uppdateras minst en gång om dagen. För de mest populära butikerna uppdateras priserna flera gånger om dagen.

PriceRunners olika typer av prisindex kan exempelvis användas för att analysera och jämföra prisnivåer och köpbeteende inom och mellan specifika hierarkier över tid. Man kan exempelvis se hur köpbeteende och prisnivåer inom vissa hierarkier tydligt påverkas av säsongsvariationer eller extraordinära makrohändelser som exempelvis COVID-19 pandemin.

När Riksbanken har analyserat PriceRunners data har de sett en stark korrelation mellan PriceRunners prisdata och den generella prisdatan som Riksbanken erhåller från andra källor (t ex SCB – Statistiska Centralbyrån).

Artikel: https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/realtidsindikatorer-ger-informationsstod-i-snabba-konjunkturvandningar.pdf

Dashboard: https://c19impact.com/public

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.