2020-11-26 09:01Pressmeddelande

Priserna har höjts inför Black Friday

Black Friday 2020

På fredag den 27 november infaller Black Friday, årets största readag. Då förväntas en av tre svenskar passa på att shoppa på Black Friday-rean. Enligt PriceRunners statistik är det också årets billigaste dag.

Men under perioden 11 september till 19 november har butiker höjt priserna med totalt sett 1,5 procent. Denna prisutveckling är summan av både prishöjningar och prissänkningar.

Priserna höjt inför Black Friday 2020

Priserna varierar hela tiden. Men precis som tidigare år ser vi en prisuppgång under hösten inför Black Friday. Inom vissa segment som pussel, torktumlare, skor och kläder ser vi tydligt att priserna gått upp väldigt kraftigt. Jag kan redan nu säga att en del av de produkter som prishöjts under hösten kommer att ”reas” på Black Friday, vilket är en ren bluff, säger Nicklas Storåkers, VD för PriceRunner.

Sedan den 11 september i år har PriceRunner, Sveriges största jämförelsetjänst med 2,4 miljoner produkter, följt prisutvecklingen för 37 500 av de mest populära produkterna hos närmare 50 av Sveriges största nätbutiker.

Av produkterna har 13 procent höjts med 29 procent i snitt och det kan vara dessa varor som kan komma att ”reas” ut under Black Friday.

Under Black Friday 2019 var 27 procent av alla reaerbjudanden produkter som under hösten har prishöjts med i genomsnitt 27 procent.

Mest har priserna ökat i följande kategorier:
  1. Pussel
  20. Barnskor

Källa: PriceRunner

Nicklas Storåkers

PriceRunner har Sveriges största databas med priser. Vi jämför priser på 2,4 miljoner produkter från 7 100 butiker. Vi har prisdata dag för dag och ser att priserna varierar under året, men vi har också sett ett mönster i att vissa butiker höjer priserna för att sedan kunna sänka dem inför de stora readagarna, säger Nicklas Storåkers och fortsätter:

-De flesta affärer följer reglerna och enligt vår erfarenhet är det endast en minoritet som masserar priserna före en rea.

1 av 2 svenskar misstror butikernas erbjudanden

Svenskarna litar inte på Black Friday-erbjudanden. Hela 86 procent vet inte om de stämmer, eller tror att de inte alls är reafynd, visar en ny undersökning. Och de har rätt - mer än var tredje reaerbjudande var missvisande förra året.

Det är undersökningsföretaget YouGov på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner som frågat svenskarna om Black Friday.

En majoritet, 59 procent tror inte att de “fynd” som handlarna erbjuder är fynd på riktigt. 27 procent säger att de inte vet om de kan lita på erbjudandena eller inte.

Black Friday 2020

Konsumenterna ska kunna lita på att priser i butiken stämmer. Det är oroväckande att så många inte känner förtroende för priserna, och det är något som handlarna har skäl att ta sig en rejäl funderare på hur de kan återställa, säger Nicklas Storåkers, VD för PriceRunner.

1 av 3 svenskar kommer att handla på Black Friday

I år har 1 av 3 svenskar uppgett att de kommer att handla på Black Friday.

Som konsument finns det två knep du kan använda dig av för att undvika ”bluffreor” under Black Friday:

Det första är att skriva en inköpslista i förväg så att du bara köper det du behöver. Det är bra både för plånboken och för miljön. En inköpslista gör också att du får bättre kontroll och undviker att dras med i de stora reorna bara för att det är röda prislappar med höga procentsatser. Det andra du kan göra är att jämföra priser mellan olika butiker och jämföra vad priserna för en produkt har legat på tidigare. På PriceRunner kan du jämföra priser mellan olika butiker och även se hur priset för en specifik produkt i en specifik butik har utvecklats historiskt, säger Nicklas Storåkers.

Exempel på prishöjningar hos nätbutiker från 11 september till 19 november

Tvättmaskin från populär tillverkare

Pris 11 september: 4 699 kronor.

Pris 20 november: 6 995 kronor.

Höjning: 2 296 kronor.

Det motsvarar 49 procent.

Tv från etablerat märke

Pris 11 september: 9 990 kronor.

Pris 18 november: 16 990 kronor.

Höjning: 7 000 kronor.

Det motsvarar 70 procent.

Fritidsjacka från etablerat märke

Pris 11 september: 1 597 kronor.

Pris 18 november: 2 600 kronor.

Höjning: 1 003 kronor.

Det motsvarar 63 procent.

Parfym från ett känt märke

Pris 11 september: 600 kronor.

Pris 18 november: 1013 kronor.

Höjning: 413 kronor.

Det motsvarar 69 procent.

Barnskor från ett populärt märke

Pris 11 september: 395 kronor.

Pris 18 november: 545 kronor.

Höjning: 150 kronor.

Det motsvarar 43 procent.

Källa: PriceRunner

Black Friday 2020

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.