2021-02-05 08:10Pressmeddelande

Prognos 2021: svenska e-handlare växer med 28 procent

E-handlarindex Q4 2020

PriceRunners E-handlarindex för fjärde kvartalet 2020 uppgår till rekordsiffran 71,0, vilket är en ökning med 3,6 enheter jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Sedan tredje kvartalet 2020 ökar E-handlarindex med 0,4 enheter. Den viktigaste förklaringen till det högre E-handlarindex är en stigande framtidsoptimism.

Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner bland 86 svenska nätbutiker.

E-handlarindex Q4 2020

Närmare fyra av tio e-handlare uppger att deras försäljning förra året ökade med över 40 procent, jämfört med föregående år.

Svensk e-handel är i toppform och många företag tjänar mer pengar än någonsin tidigare. I genomsnitt ökade e-handelsindustrin sin omsättning med 36 procent enligt vår undersökning, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Under fjolårets sista kvartal är det främst de mindre nätbutikerna som fått en extra skjuts framåt, med 2,4 enheter.

Corona har inneburit ett e-handeln tagit stora marknadsandelar från den fysiska handeln. Ökningen i PriceRunner E-handlarindex förklaras framförallt av stigande framtidstro. Det är tydligt att nätbutikerna bedömer att e-handeln kommer kvarstå på en högre nivå även efter pandemin, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

I undersökningen som genomförts tillsammans med Kantar Sifo under perioden 11 till 20 januari 2021 framkommer att 69 procent upplever ett bra eller mycket bra försäljningsläge just nu. 39 procent uppger att de upplever försäljningen som mycket bra, vilket är högre än tredje kvartalet då samma siffra uppgick till 31 procent.

Nya rekord i 2021

Hälften av alla e-handlare i undersökningen förväntar sig att öka försäljningen med minst 20 procent i år, och 1 av 4 e-handlare tror på en tillväxt med mer än 40 procent. E-handelsföretagen förväntar sig en ökad försäljning med i snitt 28 procent under detta år.

Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Svenskarnas shopping har i stor utsträckning flyttat ut på nätet, något som vi på PriceRunner märker på det massiva trycket på vår jämförelsetjänst. E-handeln har fått en kraftfull skjuts genom beteendeförändringar under coronapandemin och har flyttat flera år in i framtiden. Konsumenternas nya vanor ser ut att hålla i sig och till och med öka ytterligare. Tron på en fortsatt stark försäljning under 2021 är därför stor hos e-handlarna, säger Nicklas Storåkers.

Siffrorna för 2020
  • 6 av 10 nätbutiker uppger att deras lönsamhet har blivit bättre eller mycket bättre jämfört med samma period 2019.
  • 7 av 10 nätbutiker upplever att deras försäljning fram till jul var bättre jämfört med 2019.
  • 5 av 10 nätbutiker upplever att Black Friday/Black Week gick bättre jämfört med 2019.
  • 4 av 10 nätbutiker uppger att deras försäljning har ökat med mer än 40 procent.

Försäljningen har varit riktigt bra under fjärde kvartalet 2020. 67 procent av butikerna rapporterar att det fjärde kvartalet var bra eller mycket bra jämfört med samma kvartal 2019. Året fick ett riktigt fint avslut, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Ökad lönsamhet

Den starka försäljningen bäddar för nästa steg – en ökad lönsamhet:

Vi ser ett ökat fokus på lönsamhet i år. I vår undersökning har 35 procent av e-handlarna angett att de vill ”öka lönsamheten” som högsta prioritet. 2021 är året då allt fler börjar överväga en börsintroduktion, säger Nicklas Storåkers.

Om E-handlarindex

Undersökningen genomfördes online mellan 11–20 januari 2021 och utförs av Kantar Sifo på uppdrag av PriceRunner. Undersökningen besvarades av 86 e-handlare.

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs bland ett urval av PriceRunners 7 100 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

• Tendensen, bedömningen av hur onlineförsäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.
  • Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.
  • Framtidstron, bedömningen av hur onlineförsäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,4 miljoner produkter. Vi jämför priser från 7.100 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.