2020-06-29 06:01Pressmeddelande

Rusning efter AC i värmeböljan

Rusning efter AC

Brummandet från fläktar och luftkonditionering stiger i samma takt som temperaturen i Sverige. Ett svalare inomhusklimat är just nu den starkaste trenden, och priser ökar på sina håll rejält.

Flera av de allra mest populära modellerna har stigit i pris, säger PriceRunners konsumentexpert Anna Lavfors.

Den som vill få svalka i sovrummet bör skynda sig nu. Luftkonditioneringsapparater och fläktar åker av hyllorna i rasande takt.

Nya siffror från prisjämförelsetjänsten PriceRunner visar att svenskarna söker fläktar som aldrig förr, den senaste heta månaden har sökandet gått upp 320%.

Fläktar räcker inte till de hetaste dagarna, och allt fler väljer att satsa rejäla slantar på luftkonditionering. Sökandet efter AC-anläggningar har ökat 222% den senaste månaden.

Allt fler börjar inse att under långa perioder av ihållande värmebölja blir det svårt att klara sig utan riktig svalka. Intresset för luftkonditioneringsapparater har ökat kraftigt de senaste åren, och vi ser inga tecken på att trenden avtar, tvärtom, säger Anna Lavfors.

PriceRunner kan se en ökning i alla kategorier som innehåller produkter för heta sommardagar - pooltrenden har också ökat flera hundra procent den senaste månaden, i synnerhet sökandet efter tillbehör till utomhuspoolen.

I snitt går det att spara 23% på klimatanläggningar bara genom att använda sig av prisjämförelsetjänsten. Det rör sig om rejäla summor, och tittar man på enskilda produkter så finns ännu större besparingar att göra.

De första varma somrarna verkar det som att svenskarna tänkte att det varma vädret var övergående, och såg inte någon anledning att investera stort, då ökade försäljningen av vanliga fläktar. Nu har fler insett att värmen kan vara ett mer permanent inslag, och då väljer vi att investera mer långsiktigt i klimatkontroll, och köper en AC som har en mer kylande effekt istället för en fläkt som inte riktigt når samma nivåer av svalka, säger Anna Lavfors.

Att bygga en utomhuspol är en mycket stor investering som inte alla har råd med, då kan en AC-anläggning vara ett mer prisvärt alternativ för att få sänka kroppstemperaturen.

Premiummodellen Electrolux EXP26U338CW är etta på listan av de 50 mest populära klimatanläggningar. Den som prisjämför kan just nu hitta den för fyndpriset 4790 kronor, en besparing på hela 4194 kronor, nästan halva priset.

Fläktar fortsätter vara populära och prisvärda alternativ, och här finns upp till 29 procent i snitt att spara för den som jämför. Den som jämför noga kan spara tusenlappen i en redan ganska prispressad produktkategori.

Fläktarna har produktutvecklats, och trenden just nu är fläktar som tar mindre plats och är mer inredningsdetaljer än de traditionella stora fläktarna.

Det går också att hitta premiumfläktar med särskilda funktioner som gör att det känns som en skön bris, eller smarta fläktar med wifi som gör det möjlighet att tidsstyra och reglera genom en app i telefonen.

Här ser vi en utveckling där allt fler hushållsprodukter är uppkopplade, och möjliga att fjärrstyra, även fläktar för hemmabruk, säger Anna Lavfors.

PriceRunner har gjort en sammanställning av de mest populära klimatanläggningarna och fläktarna, och här finns stora fynd att göra.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.