2020-10-08 08:28Pressmeddelande

Så har Coronakrisen förändrat vår konsumtion

Sådan har online handelen  ændret sig

Nätkonsumtionen har ökat rekordartat under sommaren, det visar nya siffror från prisjämförelseföretaget PriceRunner.  

Och sommarens siffror från PriceRunner får stöd från en rapport från PostNord, som visar att näthandeln har ökat betydligt mer än beräknat under Coronaåret.

PostNord som från början beräknade en årstillväxt på elva procent har fått skriva upp prognosen till 33 procent för 2020, och hade andra kvartalet en tillväxt med otroliga 49 procent. Tredje kvartalet ser ut att sluta på närmare 30 procent, och på helår väntas nätkonsumtionen öka med mer än 30 procent, jämfört med förra året.

Så vad köpte svenskarna då denna sommar?

PriceRunners statistik visar att munskydd, föga överraskande, blev sommarens stora försäljningshit i år. På grund av corona var efterfrågan på olika sorters munskydd över 1000 procent högre än 2019.

Coronapandemin har givit rejält avtryck i svenskarnas nätkonsumtion sommaren 2020. PriceRunner har jämfört data för sommarmånaderna juni, juli och augusti med samma period förra året.

När shopping i fysisk butik plötsligt förvandlades till något som potentiellt kom med en risk har svenska konsumenter snabbt tvingats omvärdera sina vanor. Även de som annars föredrar att känna och prova innan de handlar har i och med coronapandemin fått förflytta sin shopping till internet, säger Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner.

(Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner)

I stora produktkategorier som skor och leksaker har nätförsäljningen verkligen tagit fart. Båda kategorierna ökade kraftigt när karantänen började i våras, och ökningen har fortsatt.

Tillväxtraketerne 2020

Den stora ökningen är ganska anmärkningsvärd, eftersom både skor och leksaker redan tillhör toppkategorierna inom nätshopping.

Svenska konsumenter har funnit att det är enkelt och bekvämt att köpa skor och leksaker online med leverans till din dörr. Här har vårt konsumtionsmönster tydligt förändrats på kort tid på grund av Coronapandemin, säger Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner.

Här är produkterna som ökade mest sommaren 2020, jämfört med sommaren 2019.

  • Skor: +119%
  • Leksaker: +50%
  • Barnskor: +217%
  • Köksutrustning: +63%
  • Trädgårdstillbehör: +134%
  • Utemöbler: +119%
  • Hygienvaror: +337%

Nätförsäljningen av kläder har också ökat under sommaren, med den största ökningen i kategorin herrkläder, 104 procent jämfört med förra året.

Försäljningen av damkläder har också ökat, men inte fullt lika kraftigt, 65 procent.

Svenskarna sökte sig ut i skog och mark

All extratid på hemmaplan har gjort att svenskarna sökt sig till utomhusaktiviteter, både hemma i trädgården och ute i skog, mark och vatten.

Vilken kategori ökade mest?

En sommar hemma skapade svensk poolfeber. Trenden höll i sig hela sommaren och fick extra skjuts under värmeböljan i augusti.

Efterfrågan på en hemmapool ökade med 298 procent jämfört med förra sommaren.

Här är sommarens hetaste produkter, jämfört med 2019:

  • Pool: +298%
  • Elcyklar: +158%
  • Cykler: +90%
  • Motorcyklar: +350%
  • Båtutrustning: +108%
  • Wearables: +545%
  • Webbkamera: +913%

Troligtvis är det inte bara det minskade resandet som lett fram till denna boom för utomhusprodukter. Även det faktum att umgänge utomhus har varit det rekommenderade, och säkraste, sättet att träffa släkt och vänner kan ha bidragit, säger Anna Lavfors.

Hobbytokiga svenskar stickade och spelade padel

Svenskarna har tagit upp nya hobbyer under Coronapandemin. Med extra mycket ledig tid att fylla med aktiviteter har en del sporter blivit extra populära.

Padeltennis har ökat mest av alla, efterfrågan på utrustning har stigit med 490 procent.

SUP - Stand Up Paddle Board - blev sommarens stora hit. Efterfrågan ökade med 198 procent jämfört med sommaren 2019.

Men det är inte bara sportiga aktiviteter som lockat. Även kategorin hobbymaterial har stuckit iväg.

Efterfrågan på garn att sticka eller virka med ökade rekordartat, en följd av all den tid som svenskarna tillbringat i hemmet under karantänen.

Att intresset för hobbyprodukter har ökat kraftigt kan handla om att man har mer tid över när man inte kan eller vill lämna det egna hemmet i samma utsträckning. Men handarbete och pyssel kan också vara ett bra sätt att ockupera och lugna tankarna, för den vars mentala hälsa påverkats av världsläget, kommenterar Anna Lavfors.

Här är sommarens mest populära hobbyer:

  • Vattensporter (SUP): +198%
  • Fiske: +112%
  • Padel: +490%
  • Hobbymaterial (sticka, virka och sy): +127%
  • Sexleksaker: +66%
  • Golf: +178%
  • Korg: +374%
Produkterna vi köpte mindre av

Sommaren 2020 blev en riktig "staycation-sommar" - något som syns tydligt i siffrorna.

 Produkterna vi köpte mindre av

Resväskor var den minst eftersökta produktkategorin. Svenskarnas resande har minskat kraftigt, och därför har det inte funnits samma behov av reserelaterade produkter som vi vanligtvis köper i semestertid.

  • Resväskor: -66%
  • Digitala kameror: -20%
  • Solglasögon: -15%
  • Plånböcker: -32%
  • Supporterprodukter: -28%


Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Kontaktpersoner

Anna Lavfors
Konsumentexpert
Anna Lavfors