2019-11-07 14:18Pressmeddelande

Satsar på Singles Day

Singles Day i SverigeSingles Day i Sverige

22 % av svenska nätbutiker satsar på Singles Day

Redan idag torsdag den 7 november kommer flera större nätbutiker att tjuvstarta Singles Day-rean. Detta trots att Singles Day infaller först på måndag den 11 november.
Utmaningen i år är att Black Friday infaller nästan en vecka senare än förra året. Det medför att Black Friday i större utsträckning krockar med julhandeln. Då det blir tuffare för nätbutikerna att få ut alla paket i god tid före julen, kommer fler butiker att starta med tidiga kampanjer under Singles Day iställe, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Var femte nätbutik satsar på Singles Day

I samarbete med Kantar SIFO har PriceRunner genomfört en undersökning bland 69 svenska e-handlare. Undersökningen visar att 17 % av nätbutikerna kommer prioritera Singles Day högre i år än förra året. Bland de större e-handlare kommer hela 38 % att satsa mer på Singles Day jämfört med 2018. Totalt sett planerar 22 % av svenska e-handlare att ha någon form av Singles Day-kampanj.

Singles Day som har sitt ursprung i Kina inträffar varje år den 11 november och är världens största readag. Under ett dygn 2018 hade den kinesiska marknadsplatsen Alibaba en försäljning om 280 miljarder kronor.

Men Black Friday kvarstår som den stora readagen i Sverige
En dryg vecka efter att Singles Day-kampanjerna har avslutats kommer de första butikerna sätta igång med Black Week-reorna. De första butikerna beräknas sätta igång med Black Week den 22 november, säger Nicklas Storåkers.
Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Alla kampanjer kulminerar förstås på själva Black Friday den 29 november. Då börjar de absolut största reorna i Sverige. Förra året var det i snitt 17 % rea på mer än var femte produkt. Från Black Friday fortsätter reorna med oförminskad styrka fram till Cyber Monday den 2 december, som markerar avslutningen på den galna reamånaden.

Black Friday som har sitt ursprung i USA infaller alltid dagen efter Thanksgiving, som i sin tur infaller den fjärde torsdagen i november. PriceRunners prognoser är att Black Friday bedöms växa med 20 procent 2019. Föregående år växte Black Friday med 27 procent enligt PostNord.
Flera nätbutiker som vi talat med har vittnat om en lite svagare försäljning än normalt under oktober månad. Förklaringen kan delvis ligga i en inbromsande konjunktur och klimatoro, som dämpar konsumtionen. Men sannolikt inväntar också konsumenterna jättereorna under november. Singles Day markerar starten på reorna, avslutar Nicklas Storåkers.
Viktiga datum i november

7-11 nov Singles Day-rea i Sverige
11 nov Singles Day (11/11). Har sitt ursprung i Kina
22 nov-2 dec Black Week-rea i Sverige. De lägsta priserna är under 29 nov-2 dec
29 nov Black Friday. Har sitt ursprung i USA
2 dec Cyber Monday. Har sitt ursprung i USA
Om undersökningen
Onlineundersökning genomfördes online den 23-30 sep av Kantar Sifo bland ett urval av PriceRunners 5.900 butiker. Totalt deltog 69 e-handlare. PriceRunner skänkte en gåva på 50 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.