2019-07-04 07:30Pressmeddelande

Sifoundersökning: Två av tre nätbutiker saknar klimatpolicy

Klimatsmart shoppingKlimatsmart shopping

En undersökning av 100 svenska nätbutiker genomförd av PriceRunner i samarbete med Kantar Sifo visar att endast 33 % har en uttalad strategi för att minska sin klimatpåverkan.
”Det är rätt förvånande att inte fler nätbutiker tagit tag i klimatfrågan. Idag uppger varannan konsument att hållbarhet och miljö har betydelse i deras köpbeslut när de handlar på nätet. Det finns en stor kommersiell potential för nätbutiker som kan visa att de tar miljöfrågorna på allvar”, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Att ställa krav på speditörer och fokusera på den egna paketeringen är de vanligaste åtgärderna nätbutiker tar för att minska sin klimatpåverkan. Men det är endast 15 % som uppger att de aktivt väljer miljövänliga speditörer.

Kraven innefattar att speditörerna är transporteffektiva och att nätbutiken aktivt försöker korta ner transportkedjan genom att exempelvis leverera direkt från tillverkaren till slutkunden.

Av samtliga nätbutiker uppger 75 % att de undviker att skicka större paket än nödvändigt. Men det är bara 7 % som uppger att de återanvänder emballage.
Vad gör ditt företag för att minska er klimatpåverkan?

Väljer miljövänliga speditörer

Miljövänliga paket

Återanvänder emballage

Medarbetare uppmanas resa kollektivt

Källa: PriceRunner

PriceRunners E-handlarindex visar att de nätbutiker som har en uttalad strategi för att minska klimatpåverkan också har starkare försäljningsutveckling och högre framtidstro.

Bland de nätbutiker som utvecklas bättre än snittet uppger 41 % att de har en uttalad miljöstrategi. De nätbutiker som ligger långt framme erbjuder bland annat klimatkompenserade leveranser och har installerat solceller på taket på sina logistikcenter.

Nätbutikerna behöver göra mer

”Butikerna måste göra mer och vara mer aktiva för att säkra en mer klimatsmart e-handel. Konsumenterna efterfrågar det redan och kraven kommer bara fortsätta att växa i framtiden,” säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.
Konsumenterna – och då speciellt de yngre – kräver mer från butikerna, så att de lättare kan hitta och köpa produkter som belastar klimatet så lite som möjligt. Detta gäller både själva produkten samt hur nätbutikerna köper in och levererar den.

”PriceRunner har tagit fram fler än 50 olika filter som kan hjälpa konsumenterna med att hitta den produkt som är mest klimatvänlig när de söker efter rätt produkt. Det kommer hela tiden fler sökfilter för att hjälpa konsumenterna att hitta de mest klimatvänliga produkterna”, säger Nicklas Storåkers.

Exempel på filter

Det finns filter för alla de traditionella energislukarna så som tv, vitvaror, lampor och glödlampor där du lätt kan leta fram de mest klimatvänliga apparaterna. Ett exempel är kylskåp där man både kan välja energi- och klimatklass: https://www.pricerunner.se/cl/18/Kylskaap.

Det finns också filter för vattenförbrukning, energiförbrukning och energieffektivitet för nästan alla av de vanligaste produkterna vi har i våra hem.

Ett annat exempel är kategorin kläder där det numera finns filter för att hitta kläder som är fria från giftiga material eller framställda av ekologiska eller återvunna material: https://www.pricerunner.se/cl/336/Damklaeder.

”Även när det kommer till bilar så kan vi hjälpa till att göra det mest klimatsmarta valet och välja däck som sänker bränslekonsumtionen. En skala från A till G visar hur bra däckens rullmotstånd är. Däck i klass A kan spara dig 0,5 l per 100 km jämfört med ett i klass G,” säger Nicklas Storåkers.

Seks goda råd: Så nätshoppar du klimatsmart

För att näthandeln ska bli mer klimatsmart och hållbar är det viktigt att konsumenterna fortsätter att ställa krav på nätbutikerna. Det mest effektiva sättet att påverka är förstås hur man väljer att konsumera. Nedan är PriceRunners fem enkla tips för mer klimarsmart shopping på nätet.

1.  Handla bara saker du behöver

Det bästa sättet att minska klimatpåverkan är att undvika att köpa onödiga saker. Fundera på vad du verkligen behöver den där nya mobiltelefonen eller klänningen och försök att inte dras med bara för att en butik har ett spännande kampanj.

2.  Handla produkter som håller

Att köpa kvalitet kostar ofta lite mer. Men då får du en produkt som håller längre och det är bra för miljön. På jämförelsetjänster som PriceRunner kan du läsa andra användares omdömen och betyg på produkter. Dessutom kan du prisjämföra så att en bra produkt med hög kvalitet inte behöver kosta för mycket.

3.  Handla miljövänliga produkter

Jämför hur bra produkterna är för miljön. För många typer av produkter, till exempel vitvaror, finns etablerade standard för energikonsumtion. Men nu kan du även jämföra klimatpåverkan för många andra typer av produkter som kläder, för vilka du kan ta reda på om de är fria från giftiga ämnen eller är tillverkade av återvunna material.

4.  Handla lokalt

Undvik att köpa från nätbutiker som ligger långt borta, till exempel i Kina eller USA. Långa transporter av enskilda paket är inte bra för miljön. Ofta kan du istället hitta produkten hos en av Sveriges många nätbutiker.

5.  Handla från nätbutiker som tänker på miljön

Fler och fler nätbutiker har tänkt igenom hur de bedriver sin verksamhet på ett klimatsmart och hållbart sätt. Håll utkik efter de nätbutiker som exempelvis klimatkompenserar transporter, aktivt reducerar energiförbrukningen i sitt logistikcenter, återanvänder förpackningsmaterial och ställer krav på sina logistikpartners att leverera varorna på ett effektivt sätt.

6. Använd PriceRunners miljöfilter för klimatsmarta produkter

Det är inte alltid det lättaste att kunna göra medvetna och hållbara val när en handlar online, vilket är något som vi på PriceRunner vill ändra på. Därför jobbar vi på att implementera miljöfilter i tjänsten, så att du enkelt kan hitta produkter som är bra val för både dig och miljön. Exempelvis kan du använda våra miljöfilter för kategorier så som TV, vitvaror, sängar, soffor och kläder.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.