2020-11-09 06:31Pressmeddelande

Singles Day – så hittar du guldkornen i världens största rea

Singles Day rea 2020

Singeldagen är världens största readag, men det är långt mellan erbjudandena. Bara åtta procent av produkterna i nätbutikerna är nedsatta, och ett av tre ”fynd” är ett bluff erbjudande, visar PriceRunners unika analys av över 35 000 priser på de mest populära produkterna.

Singeldagen - Singles Day - infaller den 11:e dagen på årets 11:e månad, och det är ettorna som symboliserar singelskapet. Även om den är stor i världen har den ännu inte slagit fullt i Sverige:

Singles Day är fortfarande ett relativt okänt fenomen för svenska konsumenter, och kan nog uppfattas som vilken shoppinghögtid som helst. Men i andra delar av världen är Singles Day starkt förankrad och vi kan se att intresset i Sverige har ökat de senaste åren, säger Anna Lavfors, konsumentexpert för PriceRunner.

Singles Day kom till Sverige 2017, vilket gör i år till fjärde året med 11 november-rean. Rean förväntas växa med mellan 10 och 15 procent i år.

I snitt gick det att spara sexton procent under Singles Day-rean 2019.

Singles Day Rea 2020

Men allt som reas ut är inte fynd:

Precis som andra stora reor har PriceRunners siffror visat att också Singles Day är kraftigt drabbat av falska priset, där prislappen ökar inför Singles Day för att det sedan ska se ut som att rean är större än vad den faktiskt är, säger Anna Lavfors.

Ett av tre erbjudanden 2019 var falska erbjudanden, visar PriceRunners undersökning.

Vissa produktkategorier har extra förmånliga erbjudanden:

Baserat på våra siffror från 2019 så kommer vi under Singles Day se störst prissänkningar på parfym, skönhetsprodukter samt vissa teknikprodukter. Något mer oväntat var även många babyprodukter samt heminredning för barnrummet på rea förra året, säger Anna Lavfors.

Så känner du igen ett falskt erbjudande

1. Gå in på PriceRunner.se, hitta produkten du är intresserad av och scrolla ner till prishistoriken. Den innehåller alla priser som butikerna har skickat till PriceRunner.

2. Som standard visar PriceRunner prisutvecklingen under de senaste tre månaderna. Det kan vara tillräckligt under Singles Day då du kan se vad produkten har kostat tre månader bak i tiden.

3. Om priset i butiken du har hittat erbjudandet i är lägre än priset de senaste tre månaderna så är det ett bra erbjudande. Om priset inte är lägre eller densamma som ett annat pris så är det ett falskt erbjudande.

Singles Day Rea 2020

Kategorierna du kan spara mest på under Singles Day-rean:

Smink                               -22%

Hårprodukter                   -22%

Hårprodukter                   -20%

Parfym                             -19%

Cykeltillbehör                   -18%

Kylfrysar                           -18%

Hygienartiklar                  -17%

Tandvård                          -17%

Kökstillbehör                    -17%

Hudvård                            -17%

Barnrum                           -16%

Heminredning                  -15%

Mobiltelefoner                 -14%

Hudvård                            -14%

Leksaker                           -14%

De mest populära kategorierna under Singles Day:
  • Leksaker
  • Belysning
  • Skor
  • Mobiltelefoner
  • Kökstillbehör
  • Parfym
  • Hudvård
  • Hörlurar & Gaming Headsets
  • TV
  • Hårprodukter
  • Smink
  • Heminredning
  • Böcker
  • Herrkläder
  • Möbler
Mest populära produkterna
  • Apple AirPods med laddningsetui (2019)
  • Sony NW-WM1Z
  • Samsung Galaxy S10e 128GB
  • Samsung Galaxy S10 128GB
  • Apple AirPods Pro
  • Ankarsrum Assistent AKM 6230
  • Samsung Galaxy Note 10+ 512GB Dual SIM
  • Xlash Eyelash Serum 3ml
  • Apple iPhone 11 64GB
  • Lego City Adventskalender 2019 60235
  • Samsung Galaxy S8 64GB
  • Sony WH-1000XM3
  • Garmin Forerunner 235 HRM
  • Ever Clean Lavendel 10L
  • Schleich Adventskalender Horse Club 2019 97875

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.