2019-06-19 12:00Pressmeddelande

Spara stort på testvinnande häcksaxar

HäcksaxHäcksax

Häcken ska var klippt innan midsommar lyder ett vanligt trädgårdstips. Men det kan också vänta, för att ge fåglarna som har byggt bo i häcken lugn och ro att uppfostra fågelungarna.

Men när det är dags att ta itu med buskaget så har PriceRunners team testat 11 populära häcksaxar inför säsongen och kan nu avslöja vilken häcksax som är den bästa.

Testvinnaren, och därmed den bästa häcksaxen 2019, är batteridrivna Ryobi RHT36c.

Den klarade det omfattande testet bäst och är på flera sätt genomtänkt med smarta funktioner för en bred målgrupp. Den långa svärdlängden gör att du lätt kommer åt att klippa även lite bredare häckar och de smarta funktionerna gör den användarvänlig. Köper du ett extra batteri så får du en riktigt bra användarupplevelse och en maskin som klarar en normalstor häck.

Priset på testvinnaren är 1 995 kr i den billigaste butiken och 3 199 kr i den dyraste. Du sparar därmed 38 % genom att prisjämföra och köpa testvinnaren i den billigaste butiken.

Bästa bensindrivna häcksaxen är AL-KO Solo 163-70, en kraftfull bensinhäcksax med långt svärd, väl avvägd balans, och mycket bra vibrationsdämpning som klarar alla uppgifter i trädgården utan problem.

”Det går framför allt snabbt att klippa häcken även om den är stor och grov. Solo 163-70 passar därför dig som har en ganska rejäl och bred häck, då kommer den som bäst till sin rätta,” säger teamet bakom det omfattande testet.

Just nu är den mest populära häcksaxen den batteridrivna Bosch AHS 50-20 LI. Den är lätt och praktisk och kan klara av de flesta klippuppgifterna i en vanlig trädgård. Utan batteri så kostar den 915 kr i den billigaste butiken och 1 190 kr i den dyraste – det finns 23 % att spara genom att köpa i den billigaste butiken.

Så mycken kan du spara på testvinnarna vid en prisjämförelse

”Det kan alltid löna sig att jämföra priser innan man handlar för att försäkra sig om att man gör ett bra köp – även när du ska köpa en häcksax.

En jämförelse av priserna på de tio mest populära häcksaxarna just nu avslöjar stora prisskillnader och det finns i genomsnitt 42 % att spara genom att köpa häcksaxen till det billigaste priset istället för det dyraste.

På testvinnaren kan du spara 38 % bara genom att göra en prisjämförelse och välja att köpa i den billigaste butiken. Det motsvarar en besparing på 1 205 kr.

Vi har listat över 300 olika häcksaxar från de mer än 100 butiker som säljer häcksaxar i Sverige och som PriceRunner jämför priser från. Det ger en väldigt bra överblick över marknaden och var du som konsument kan göra det bästa köpet.

Fem tips när du klipper häcken

1. Klipp häcken A-formad. Den ska vara något smalare däruppe än därnere, för då når solstrålarna alla blad och häcken blir tät och fin hela vägen ner.

2. När häcken vuxit till önskad höjd så klipp den alltid på samma höjd. Då tar du bara nytillväxten och det blir enklare att hålla den snygg.

3. Är det en nyplanterad häck (ej av sorten ”färdigvuxen”) bör du klippa ner den en bra bit direkt. Häcken förgrenar sig där du klipper den, och vill du att den ska vara tät i botten måste du därför ta den lågt första gången. Därefter klipper du ner den 10-15 centimeter varje år. På så vis får du en snygg, tät häck hela vägen från mark upp till topp.

4. Använd alltid skyddsutrustning när du klipper häck. Handskar, skyddsglasögon och skyddsjacka rekommenderas.

5. Glöm inte dricka vatten emellanåt. Att klippa häck är en fysisk aktivitet och den flyter på smidigare om du håller hjärnan och kroppen i trim under tiden.

Topp 10 mest populära häcksaxar

Produkt Högst pris Lägst pris Prisskillnad i kr Prisskillnad i %
Spara i %
Bosch AHS 50-20 LI 1.190,00 kr 915,00 kr 275,00 kr 30% 23%
Ryobi OHT 1855R One+ 1.299,00 kr 999,00 kr 300,00 kr 30% 23%
Makita DUH523Z 1.744,00 kr 899,00 kr 845,00 kr 94% 48%
Black & Decker BL1518 878,00 kr 499,00 kr 379,00 kr 76% 43%
Husqvarna 115iHD45 2.190,00 kr 1.489,00 kr 701,00 kr 47% 32%
Ryobi RHT36C60R15 3.199,00 kr 1.995,00 kr 1.204,00 kr 60% 38%
Stihl HSA 56 2.590,00 kr 1.588,00 kr 1.002,00 kr 63% 39%
Stiga SHT 48 AE 2.690,00 kr 1.295,00 kr 1.395,00 kr 108% 52%
Bosch Advanced Hedge Cut 36 3.395,00 kr 1.495,00 kr 1.900,00 kr 127% 56%
Makita DUH523RF 3.035,00 kr 1.699,00 kr 1.336,00 kr 79% 44%
Genomsnitt     1.006,89 kr 76% 42%

Priserna är insamlade under vecka 25 med reservation för prisändringar.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.