2020-02-18 08:00Pressmeddelande

Stark julhandel och Black Friday gjorde att 2019 slutade på plus

E-Handlarindex Q4 2019E-Handlarindex Q4 2019

En riktigt bra Black Friday-handel, kombinerat med en lika stark jul- och mellandagshandel har fått de svenska näthandlarna på gott humör.

Det visar PriceRunners e-handlarindex för fjärde kvartalet 2019. Index har stigit markant till 67,4, den näst högsta nivån sedan e-handlarindexet infördes.E-handlarindex_Q4_2019Ökningen kommer efter vikande siffror under tre kvartal på raken, och ett rekordlågt tredje kvartal med index 60,4.

Försäljningen i onlinebutikerna har varit riktigt bra under fjärde kvartalet 2019, och det råder inga tvivel om att e-handeln är på rätt väg igen, med ett bra avslut på året. Hälften av butikerna rapporterar att det fjärde kvartalet var bra eller mycket bra jämfört med föregående kvartal, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Den goda trenden har fortsatt efter årsskiftet. Hälften av butikerna meddelar att försäljningen går bra just nu.PriceRunners e-handlarindex mäts av forskningsinstitutet Kantar|Sifo via enkäter som besvaras av svenska nätbutiker. Index mäts varje kvartal. Det senaste e-handlarindexet baseras på data från perioden 17 till 24 januari 2020.

Onlinehandeln kom på rätt spår i slutet av 2019, efter en lång period med vikande siffror. Butikernas egna siffror indikerar att näthandeln är på samma nivåer som i slutet av 2018, den senaste toppnivån för e-handlarindex, säger Nicklas Storåkers.

Näthandlarna har stark framtidstro

PriceRunners E-handlarindex visar att framtidstron fortsätter vara stark bland svenska e-handlare. Två av tre butiker säger att de ser mycket positivt på de kommande tolv månaderna, och att de förväntar sig att försäljningen kommer att peka uppåt.E-Handlarindex - Framtidstron

När vi har kontakt med e-butikerna är budskapet från dem att de mörka molnen nu har skingrats, säger Nicklas Storåkers.

Svenska e-butiker rapporterar att de haft en bra mellandagsrea. De större butikerna i synnerhet, där 36 procent av de undersökta butikerna rapporterade bättre försäljning än föregående år. Sammantaget rapporterar butikerna att 24 procent hade en bättre försäljning 2019 än de hade 2018.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.000 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.