2019-05-13 06:00Pressmeddelande

Stor EU-studie: Google kostar konsumenterna miljarder

Nicklas StoråkersNicklas Storåkers VD PriceRunner

En omfattande studie genomförd av det oberoende konsultföretaget Grant Thornton visar att priserna som visas i Googles produktannonser i snitt är 14 % högre än på andra ledande tjänster för shoppingjämförelse, exempelvis PriceRunner. I Sverige är prisskillnaden så stor som 24 %.

Grant Thornton har jämfört priserna på 1.100 produkter i tolv EU-länder. Analysen har omfattat de mest populära produkterna inom de tio mest populära kategorierna, såsom hemelektronik, kläder och leksaker. Studien har genomförts genom att jämföra de fem första priserna på Google med motsvarande priser på andra tjänster för shoppingjämförelse. Totalt har över 10.000 priser kontrollerats och analyserats.

”Baserat på 1.100 produkter är i snitt priserna 14 % högre på Google än på andra jämförelsesajter. I det största shoppingsegmentet - kläder och skor – är prisskillnaden hela 37 %. Dessutom visar inte Google det lägsta priser först, vilket riskerar att leda kunden fel”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Grant Thorntons studie omfattar också en analys av kvaliteten på informationen och hur väl respektive tjänst hjälper konsumenterna att välja rätt produkt. Slutsatsen är att 23 % av alla produktannonser på Google hänvisar till andra produkter än man sökt efter jämfört med 5 % hos konkurrerande tjänster. Vad gäller produktspecifikationer som hjälper konsumenter med att välja rätt produkt så är de endast en femtedel på Google jämfört med motsvarande tjänster.

”Mer än 90 % av alla sökningar sker på Google. Den europeiska e-handelmarknaden uppgår till 2.000 miljarder kronor varje år. även om Google är gratis att använda, så riskerar ändå Google att kosta konsumenterna tiotals miljarder varje år. Kunderna får betala för höga priser eftersom Googles affärsmodell fokuserar på att visa de annonser som Google tjänar mest pengar på”, kommenterar Nicklas Storåkers.

I juni 2017 bötfällde EU-kommissionen Google för att på ett otillåtet sätt ha gynnat Google Shopping, sin egen tjänst för shoppingjämförelse. Boten uppgick till 26 miljarder kronor, vilket fram till dess var den högsta boten någonsin inom EU.

”Varenda konkurrent till Google som jag talat med anser att Google fortsatt gynna sin egen shoppingjämförelsetjänst på ett otillåtet sätt. Dessutom har antalet annonser ökat dramatiskt de senaste två åren. Det är nu upp till EU-kommissionen att sätta stopp”, säger Nicklas Storåkers.

Med anledning av slutsatserna i Grant Thorntons studie har PriceRunner och andra ledande jämförelsetjänster idag skickat ett öppet brev till Margrethe Vestager, som är EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor. Det är EU-kommissionen som äger rätt att besluta om ytterligare böter om bedömningen är att Google fortsatt att på ett otillåtet sätt gynna sin egen tjänst inom shoppingjämförelse. Sådana ytterligare böter kan uppgå till 5 % av av den globala omsättningen i Alphabet, som är Googles moderbolag.

”Google gör på flera sätt vardagen enklare för många människor och som en öppen plattform är Google bra. Men som ett bolag som maximerar sina vinster genom att stänga ute konkurrens, så utgör Google ett hot mot hela den digitala marknadsekonomin i Europa”, avslutar Nicklas Storåkers.

Mest populära produkterna: Så mycket dyrare är Google

Genomsnitt

12 EU-länder: +14 %
Sverige: +24 %

Den genomsnittliga prisskillnaden på upp till de fem första priserna på 1.100 produkter i de 10 mest populära produktkategorierna på Google jämfört med andra ledande tjänster för shoppingjämförelse. I Sverige har jämförelsen genomförts mot PriceRunner.

Länk till det fullständiga brevet

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 120 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.