2020-07-09 11:17Pressmeddelande

Svenska e-handlare rekordökar

– men oroar sig inför framtiden

E-handeln har rekordökat i Sverige under Coronakrisen. Aldrig tidigare har så många handlat på nätet, och ökningen ser ut att hålla i sig året ut.

Vi ser en fortsatt positiv ökning bland de 200 största e-handelsföretagen”, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Nicklas Storåkers, VD PriceRunner

Samtidigt som många företag har ett krisår på grund av Corona så växer näthandeln sig starkare än någonsin tidigare. Majoriteten av e-handlare i Sverige bedömer att Coronakrisen påverkat deras försäljning positivt under andra kvartalet.

PriceRunners E-handlarindex är rekordhögt, 69,2 under andra kvartalet, jämfört med 66,5 i det första kvartalet. Det är en ökning med 2,7 enheter och innebär all time high för den svenska e-handeln.E-handlarindex Q2 2020

Det rekordhöga E-handlarindex bekräftar vad PriceRunner redan noterat under Coronakrisen – e-handeln har varit mycket stark med en betydande tillväxt under andra kvartalet. Sex av tio e-handlare gör bedömningen att Coronakrisen har påverkat deras försäljning positivt under andra kvartalet, det är dubbelt så många som under första kvartalet, säger Nicklas Storåkers.

64 procent av de svenska e-handlarna upplever att deras försäljning har utvecklats positivt i andra kvartalet, och detta på grund av Corona-viruset. Ökningen är med rekordhöga 20 procentenheter.

Gott självförtroende

Tillväxten under Coronakrisen har givit handlarna gott självförtroende. Och den positiva känslan ser ut att hålla i sig året ut. Trots Corona upplevs både nuläge och närmaste framtid som bra, till och med bättre än tidigare mätningar.

Men på längre sikt finns en del frågetecken som oroar.

Framtidstron för de kommande tolv månaderna sjunker med 2,4 enheter under andra kvartalet. Även om framtidstron ser ut att hålla den närmaste tiden så är det svårt att överblicka effekterna längre fram:

Trots att tron på nästa kvartal är fortsatt hög så är framtidstron på längre sikt sjunkande. Osäkerheten beror i hög grad på att man inte vet hur effekterna av Coronakrisen kommer att bli på längre sikt. Det gör att handeln tvivlar på att den höga tillväxten fortsätter. Men i det fallet så tror jag att de är pessimistiska i överkant – e-handeln har förflyttat sig motsvarande tre års normal tillväxt på bara drygt ett kvartal. Även om den starka topp vi upplever nu kommer att sjunka en aning så kommer e-handeln ändå befinna sig på en helt ny platå framöver, säger Nicklas Storåkers.

Högsta värdet någonsin

PriceRunner E-handlarindex mäts i både Sverige och Danmark och i båda länderna toppnoterar E-handlarindex det högsta värdet sedan det började att mätas. De stora e-handlarna drar ifrån de mindre i index, även om samtliga e-handlare ökar totalt.

De 200 största företagen har en kraftigt positiv utveckling under andra kvartal.

Samma kvartal 2019 var trenden den motsatta. De mindre nätbutikerna minskade förra kvartalet, men har nu gått in i en återhämtningsfas, och ligger till och med högre än samma kvartal 2019.

Det är också betydligt färre som upplever att försäljningen påverkats negativt under andra kvartalet. 36 procent ansåg att försäljningen påverkats negativt under första kvartalet och den siffran har sjunkit till 22 procent under andra kvartalet.

Inför andra kvartalet trodde e-handlarna på en mer negativ utveckling, men det faktiska utfallet blev betydligt mer positivt.

Det största problemet just nu är kopplat till den ökade handeln - det blir brist på produkter och leveranstiderna har blivit långa.

Långa leveranstider och slut på hyllorna är de största problemen för e-handlarna just nu.  Orsakerna till detta är den höga efterfrågan, och att både tillverkning och transporter tar längre tid nu än tidigare”, säger Nicklas Storåkers.

På längre sikt kan det här leda till rejäla problem för både handlare och konsumenter. Det finns en klar risk att priserna kommer att skjuta i höjden på grund av att det uppstår en brist på varor, något vi redan har sett på produkter där efterfrågan visat sig vara betydligt högre än tillgången, till exempel luftkonditioneringsapparater nu under värmeböljan. Där har priser stigit på de populäraste produkterna”, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.