2020-08-13 11:01Pressmeddelande

Svenska folkets intresse för munskydd ökar

Høje priser på mundbind

Munskyddet har blivit årets hetaste accessoar utanför Sverige - och nu ser också det svenska motståndet ut att ge vika. Nya munskyddsindex från prisjämförelsetjänsten PriceRunner visar att svenskarna förbereder sig för en höst med munskydd som ska vara både trendiga och säkra.

PriceRunners munskyddsindex visar en kraftig ökning under Coronaepidemins början, för att toppnotera under april månad. Intresset sjönk därefter, för att nu återigen stiga rejält.

Index för augusti spås landa på 769.

Färska siffror från sommaren visar att sju gånger så många är intresserade av munskydd under juli och augusti månad som under början på 2020:

Munskyddsindex 2020

(Indexet är baserat på sökdata från PriceRunner.)

Det råder ingen tvekan om att svenska folkets intresse för munskydd ökar. Vi såg en första våg av sökningar i april, men inför hösten är det åter igen fler och fler som köper munskydd. Enligt nya siffror från PriceRunner är vi snart uppe på samma nivå som i april. Med tanke på att flera av våra grannländer inför rekommendationer om användning av munskydd så lär intresset inte avta inom den närmsta tiden, säger Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner.

Prisjämförelsetjänsten kollar kontinuerligt hur svenska konsumenternas köpvanor ändras över tid. Munskyddsindex är nytt för 2020, och visar hur svenskarnas upplevda behov av att skydda sig mot Corona varierar över tid.

Nu ser att vi fler åter börjat söka efter munskydd, säger Anna Lavfors.

När fler och fler avslutas sin semester väntar nu vardagen igen. Och med den kommer fullpackade bussar och trånga tunnelbanor för de som ska återvända till arbetsplatserna och som reser med kollektivtrafik mellan hem och kontor.

I delar av Sverige efterfrågas nu tydligare direktiv för hur trängsel ska hanteras ur ett coronaperspektiv. Ett förslag som tas upp är om munskydd bör rekommenderas när man befinner sig i trängsel. Så är nämligen redan fallet i flera danska kommuner. Och även Norge förväntas inom den närmsta tiden ställa samma krav på munskydd på bussar och tåg.

Även om FHM och Anders Tegnell fortfarande inte kommit med några officiella rekommendationer för användning av munskydd så menar man att trängsel i sig är ett problem och att det är viktigt att hålla avstånd. Men när det inte är möjligt, så kanske munskydd blir det bästa alternativet. Något som enligt rådande forskning, säger Anders Tegnell till TV4, möjligen kan ge en liten effekt.

Höstens accessoar även i Sverige

Munskydd ser nu ut att bli höstens accessoar även i Sverige. Intresset för munskydd är nu så stort att det till och med seglat upp i toppskiktet bland de varor som svenskarna allra mest vill ha. Den är idag på femte plats av samtliga produkter som svenska konsumenter efterfrågar.

Det ökade intresset har också lett till ökade priser. Sedan 1 maj och fram till idag har snittpriset på ansiktsmasker ökat med 23 procent.

Genomsnittspriset för munskydd har pendlat upp och ned under våren. I perioder har en majoritet av produkterna även varit slutsålda, så efterfrågan har tidvis vida överskridit tillgången på munskydd i Sverige, säger Anna Lavfors.

Designerskydd är hetaste produkten

Smarta konsumenter prisjämför för att hitta förmånliga priser på munskydden. Här finns stora besparingar att göra. Bland de 50 mest eftersökta produkterna i kategorin munskydd går det att spara 20 procent för den som prisjämför.

Men priset är inte det viktigaste, det gäller också att hålla stilen trots Coronatider. Flera av de riktigt stora varumärkena har tagit fram egna designkollektioner av trendiga munskydd, och dessa är mycket efterfrågade av konsumenterna:

Trenden just nu är ett växande intresse för mer påkostade designermunskydd. Det kan tydas både som en ökad acceptans för att använda munskydd och som att konsumenterna förbereder sig på en höst där munskydd blir ett naturligt inslag i vardagen, säger Anna Lavfors, konsumentexpert PriceRunner.

Ämnen: Corona

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.