2020-03-12 11:24Pressmeddelande

Tänk på det här om du jobbar hemifrån

PriceRunner har 140 medarbetare på två kontor i Stockholm och i Nyköbing, Danmark. Från och med torsdag delas bolaget och samtliga avdelningar in i två team; ett som arbetar hemifrån och ett som arbetar från kontoret.

Teamen arbetar en vecka i taget hemifrån respektive från kontoren. Inför bytet rengörs och desinficeras kontoren ordentligt. Två gånger dagligen desinficeras samtliga dörrhandtag, kranar, gemensamma bänkar, hissknappar på kontoret.

Alla företag måste nu agera snabbare än myndigheterna. Olika bolag har olika förutsättningar. Inom tjänstebolag som PriceRunner har alla bärbara datorer och kan arbeta hemifrån. Andra bolag har andra förutsättningar och vi kan inte vänta på att politikerna ska diktera villkoren för hur vi alla ska arbeta, kommenterar Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

När vi halverar arbetsstyrkan på kontoren så kommer det finnas över 20 kvadratmeter per person och gott om utrymme att hålla avstånd. På det sättet är det lika säkert som att vara hemma. Dessutom rengörs kontoret två gånger per dag med desinfektionsmedel. Vi skulle förstås välja att skicka hem alla samtidigt, men jag tror man måste förstå att detta kommer bli ett maratonlopp. Det gäller att hitta ett arbetssätt som gör att vi klarar av att hantera produktiviteten och verksamheten kanske under flera månader. Och skulle förutsättningarna ändra sig så kommer vi förstås anpassa oss blixtsnabbt.

Sedan tidigare har PriceRunners team som testar produkter mångårig erfarenhet av att både arbeta hemifrån och från kontoret. I samband med detta har PriceRunner utarbetat viktiga principer som vi nu gärna vill dela med oss av till alla bolag och verksamheter som nu kommer ställas för samma utmaning.

Tio tips för att jobba effektivt hemma

1. Identifiera vilka uppgifter du måste få gjorda

Gör en lista i slutet av varje arbetsdag med ett par uppgifter som ska göras under morgondagen. Det kan vara något kortare på 1-3 saker. Se till att få dessa gjorda direkt på morgonen för att både komma igång och ha en plan för dagen.

2. Ställ in dig på jobb

Gör dig redo för jobbet som vanligt. Ät frukost, klä på dig och gör dina vanliga morgonrutiner. Pyjamas och badrock är de största hoten mot produktivitet och kreativitet.

3. Identifiera distraktioner och eliminera dem

Distraktioner är ett klick bort på en dator eller telefon. Jobbar du hemma är de lättare att falla tillbaka på än på jobbet. Identifiera dina distraktioner, som Youtube, Facebook, nyhetssidor och liknande och acceptera att du helt enkelt får blockera dem eller radera de apparna under den här tiden.

4. Skapa ett jobbutrymme

Du behöver en dedikerad arbetsplats hemma. Ditt sovrum eller vardagsrum är ofta dåliga val, då din hjärna förknippar dem med annat än jobb. Har du inte möjlighet, eller redan förberett, ett arbetsrum är ett rent och undanplockat köksbord ett bra alternativ. Är andra familjemedlemmar hemma behöver du vara tydlig med att du behöver arbetsro.

5. Undvik besök från vänner och familj

Under arbetstimmar ska hemmet vara en no-go-zon för familj och vänner i så stor utsträckning det går. Ibland kan du behöva vara väldigt tydlig med det för att få arbetsro.

6. Var online och tillgänglig

Kolla mailen, var online på jobbets chattverktyg, slå på ringsignalen på din telefon (men slå av onödiga notisljud). Se till att vara tillgänglig även när du är hemma.

7. Ta en promenad

Det är lätt att fastna i jobbet, särskilt om du jobbar hemma. Se till att komma ut på en halvtimmes promenad varje dag för att röra på dig.

8. Planera lunch i förväg

Det är förvånansvärt lätt att glömma bort mat när du jobbar hemma. Se till att ha matlådor förberedda eller rester från gårdagen som du snabbt kan göra i ordning när det är lunchdags.

9. Skjut upp hushållsarbete

Tvätt, disk, dammsugning och liknande är inget du ska ägna dig åt under arbetstimmar, punkt. Även om du är hemma ska det vara glasklart för såväl dig som eventuell partner.

10. Fira på fredag eftermiddag

Fredagseftermiddagar får vara lite mer avslappnade även hemma. Spela hög musik, gör lite popcorn, ät en kaka eller drick en Coca Cola.

Ta del av den fullständiga listan här: https://www.pricerunner.se/guide/sa-jobbar-du-hemifran

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.