2020-10-16 06:43Pressmeddelande

Tredje kvartalet: E-handlarindex slår alla rekord

E-handlarindex slår alla rekord

Svensk e-handel står starkare än någonsin visar nya siffror från PriceRunner. PriceRunners E-handlarindex är nu uppe i nya rekordet 69,6 under tredje kvartalet. Det är en ökning med 0,4 jämfört med kvartal två och innebär all-time-high i PriceRunners mätningar för svenska e-handel.

Svensk e-handel är i toppform och många tjänar mer pengar än någonsin tidigare. Ett starkt år med fantastisk försäljning fortsätter och e-handlarna är optimistiska om nästkommande tolv månader. 2020 ser ut att bli ett år som går till historien som det mest lönsamma året någonsin, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

En stark optimism och kraftigt växande e-handelsbransch syns tydligt i PriceRunners senaste E-handlarindex för Q3 2020. Årets tredje kvartal har ett index på 69,6, vilket är en ökning med 0,4 jämfört med tidigare kvartal. Jämfört med samma period föregående år ligger E-handlarindex 9,2 punkter högre.PriceRunner Ehandlarindex Q3 2020

Coronakrisen har inneburit rekordförsäljning för e-handeln och det förändrade beteendet har inneburit att e-handeln etablerat sig på en högre nivå. Efter förra kvartalets rekordnivåer visar det sig nu att även tredje kvartalet ökar, om än något blygsammare än tidigare.

Efter en minst sagt turbulent vår ser vi att trenden håller i sig och att e-handeln fortsätter öka även under andra halvan av året. Det är en glädjande och vi tror att trenden fortsätter året ut, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner tar regelbundet tempen på svensk näthandel genom PriceRunners E-handlarindex. Fyra gånger om året mäter undersökningsföretaget Sifo Kantar tillståndet i branschen åt prisjämförelseföretaget.

Corona har varit ett ödesår för detaljhandeln

När den traditionella handeln krisar och den så kallade butiksdöden tar ett starkare grepp om Sverige går nätbutikerna betydligt bättre.

Av de 200 största nätbutikerna upplever nio av tio just nu att försäljningsläget är positivt. Det är helt i linje med vad vi på PriceRunner ser när vi analyserat våra egna siffror kring konsumenternas sökningar av produkter på nätet, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner E-handlarindex Q3 2020

62 procent av e-handlarna upplever att försäljningen utvecklats positivt under senaste kvartalet på grund av coronapandemin. Det är en ökning med 9 procentenheter jämfört med samma kvartal 2019.

Många känner sannolikt en lättnad över att pandemin inte slagit så hårt som befarat mot svensk ekonomi, utan istället visat sig vara en drivande faktor i digitaliseringen. De allvarliga mänskliga konsekvenserna till trots visar sig pandemin samtidigt bli det stora genombrottet för svenskarnas köpvanor på nätet, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner E-handlarindex Q3 2020

69 procent anser att näthandeln just nu går bra eller mycket bra, en rekordökning med 27 procentenheter jämfört med Q3 2019, då 42 procent ansåg att handeln gick bra.

Det finns fortfarande en stark optimism inom e-handeln efter den vilda tillväxten butikerna upplevt online på grund av coronapandemin. Försäljningen blomstrar och det finns en förväntan att Black Friday och julförsäljningen förflyttas online mer än tidigare vilket ökar tron på ännu högre rekordnivåer i framtiden,  säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner E-handlarindex Q3 2020

Framtidstron för näthandeln ökar för första gången sedan tredje kvartalet 2019, vilket är extra glädjande efter en tillfällig nedgång i andra kvartalet 2020. 62 procent av nätbutikerna är mycket optimistiska om framtiden för e-handeln de nästkommande tolv månaderna.

Sammantaget ser vi att det gått riktigt bra för svenska nätbutiker under 2020 och Corona-pandemin ser ut att göra detta till det bästa året någonsin, säger Nicklas Storåkers.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Relaterad media