2019-11-13 08:00Pressmeddelande

Veckolång Black Friday

Black Friday 2019Black Friday 2019

Fyra av tio nätbutiker utökar till veckolång Black Friday

38 % av de svenska e-handlarna satsar på att utvidga sina Black Friday-kampanjer från en dag till en hel vecka – Black Week. Bland större butiker kommer hälften att ha Black Week-kampanjer. Det visar färska siffror från en undersökning som analysinstitutet Kantor Sifo har utfört på uppdrag av PriceRunner bland svenska nätbutiker.

I år infaller Black Friday sent – den 29 november. Det är nästan en vecka senare än förra året vilket sätter press på butikerna på flera fronter.
Butikerna är bekymrade över julförsäljningen då Black Friday och julshoppingen infaller väldigt nära inpå varandra. De senaste åren har svenskarna alltmer köpt sina julklappar under Black Friday – något som drabbat lönsamheten under julförsäljningen, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Oro for kannibalisering

Black Friday infaller i år samtidigt som julförsäljningen börjar – därför bedömer PriceRunner en tillväxt av försäljningen på 20 % under hela Black Week. Föregående år växte Black Friday med 27 procent enligt PostNord.
De butiker vi har pratat med säger alla att de hoppas kunna göra bra försäljningsresultat genom att ha en veckolång Black Week-rea,” kommenterar Nicklas Storåkers.

De första Black Friday-reorna kommer starta redan fredagen den 22 november, en vecka före Black Friday. Därefter fortsätter reorna ända fram till Cyber Monday den 2 december”.
Av de som avser ha rea planerar mer än hälften (54 %) att utöka rean till en Black Week för att undvika att de låga kampanjpriserna ska kannibalisera för mycket på julhandeln.

Black Friday som har sitt ursprung i USA infaller alltid dagen efter Thanksgiving, som i sin tur infaller den fjärde torsdagen i november. Cyber Monday infaller alltid måndagen efter Black Friday. Cyber Monday har sitt ursprung i USA.

I USA är Black Friday i huvudsak en readag för fysiska butiker, varför nätbutiker skapade Cyber Monday som en readag med fokus på e-handel. I Sverige är Black Friday den största readagen både för fysiska butiker och e-handel.

Leksaker och kläder

I toppen av listan över produkter som vi är på jakt efter deals på under Black Friday finns leksaker, hörlurar, kläder och TV.

1. Leksaker
2. Hörlurar
3. Mobiltelefoner
4. TV
5. Spelkonsoller
6. Högtalare
7. Köksutrustning
8. Kläder och skor
9. PlayStation 4 spel
10. Aktivitetsmätare

Fruktar paketkaos

Black Friday och julhandel betyder massiv press på leverantörer och utlämningsställen. Senaste året drunknade många – speciellt mindre paketombud – i paket inköpta under Black Friday. Nu med Black Friday så tätt inpå jul så fruktar fler butiker att det kan bli ännu värre.
En av fyra butiker fruktar att paketproblemen blir större i år än föregående år – då det redan var stora problem. Samtidigt är flera butiker optimistiska och 59 % av dem förväntar sig inte att det blir större problem i år än tidigare, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes online under perioden 23 september till 30 september bland de onlinebutiker som är anslutna till PriceRunner. Analysinstitutet Kantar Sifo utförde undersökningen och totalt deltog 69 butiker.

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 1,8 miljoner produkter. Vi jämför priser från 5.900 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i fyra länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 130 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.