2021-03-19 07:00Pressmeddelande

Analys: Planen som ger dig bästa fynden till årets utesäsong

Längtan efter årets trädgårdssäsong börjar för många redan när vintern och kylan fortfarande har ett stadigt grepp. Men hur gör man för att pricka de bästa priserna?

PriceRunner har granskat samtliga kategorier med hem- och trädgårdsprodukter och kan ge ett ordentligt försprång för den som vill handla smart. I snitt går det att spara fjorton procent bara genom att handla under den billigaste månaden på året.

– Trädgårdsutrustning är som allra billigast i januari och februari, därefter stiger priserna hela vägen fram till semestern i juli, säger Nicklas Storåkers, VD PriceRunner.

Stor prisanalys: Så gör du bästa vårfynden för utesäsongen

Den som vill ligga steget före bör alltså handla nu, eller ha is i magen och planera inköpen noga till januari-februari 2022, eller planera in dem till höstens Black Friday-rea.

– Den näst bästa tiden att handla produkter till trädgården infaller i november, under Black Friday-rean. Generellt kan man säga att de månader då vi använder trädgården som minst är priserna som lägst, säger Nicklas Storåkers.

Billigaste månaden - och dyraste

Vintermånaden januari är den absolut billigaste månaden i PriceRunners analys, följt av februari och mars, som därmed är den bästa tiden på året att köpa all ny utrustning som kan behövas för en bra utesäsong.

Slå till tidigt på året om du planerar att köpa nya trädgårdsmöbler, grill, pool, växter och frön, trädgårdsmaskiner, gräsklippare med mera. Det här är en period då många butiker har bra erbjudanden inför säsongsstarten.

Så utvecklas priserna under 12 månader:

Den som väntar ända tills grönskan visar sin fulla prakt riskerar högre priser eftersom efterfrågan stiger kraftigt i takt med bättre väder. Semestermånaden juli är den allra dyraste månaden på den varma delen av året att handla ny trädgårdsutrustning.

Trädgårdsutrustning är som allra billigast i januari – därefter stiger priserna och är under utomhusmånaderna som dyrast i juli.

Den näst bästa tidpunkten att handla produkter till trädgården är i november, under Black Friday-rean. Den dyraste tiden att handla på året är i oktober och december.

Spara i snitt 14 procent genom att handla i rätt månad

I genomsnitt går det att spara 14 procent genom att köpa trädgårdstillbehör under den billigaste månaden jämfört med den dyraste.

PriceRunners analys visar att det är allra billigast att köpa en ny grill i mars då priset är som lägst. I april och maj stiger priserna ordentligt, och det är allra dyrast att köpa en ny grill under maj månad.

– Lagom till att svenskarna vill tända grillen och njuta av försommarvärmen blir grillarna som dyrast. Det är klokt att ligga steget före om man vill kunna hitta den bästa grillutrustningen till det lägsta priset, säger Nicklas Storåkers.

I genomsnitt går det att spara 15 procent genom att köpa grillen under den billigaste månaden jämfört med den dyraste.

Tusentals populära trädgårdsprodukter analyserade

PriceRunner har gått igenom de 500 mest populära produkterna från de 19 mest populära produktkategorierna inom hem och trädgård. Alla produkter som ingår i analysen var till salu samtliga dagar under den valda perioden.

Vi har registrerat det lägsta priset på produkten för var och en av de 12 månaderna 2020 och jämfört dem för att kunna hitta den billigaste och dyraste månaden på året.

Totalt ingår 3 300 produkter genom vilka vi har analyserat prisutvecklingen under perioden januari 2020 till och med december 2020.

Så utvecklas priserna under 12 månader:

Samtliga kategorier - billigaste månaden respektive dyraste

1.         Målarfärg/november/juli

2.         Trädgårdsredskap/februari/oktober

3.         Plantor/november/juni

4.         Borrmaskiner & Skruvdragare/november/juli

5.         Elfordon/januari/augusti

6.         Camping & Friluftsliv/november/september

7.         Trädgårdstillbehör/november/oktober

8.         Pool/maj/december

9.         Trädgårdsmaskiner/november/april

10.      Gräsklippare/januari/oktober

11.      Utemöbler/januari/juli

12.      Robotgräsklippare/november/juni

13.      Elcyklar/februari/oktober

14.      Cyklar/mars/december

15.      Högtryckstvättar/januari/oktober

16.      Grillar/mars/oktober

17.      Studsmattor/mars/juli

18.      Växthus/februari/december

19.      Åkgräsklippare/januari/oktober

Ämnen: E-handel

PriceRunner är Sveriges största jämförelsetjänst med 2,6 miljoner produkter hos 7 200 butiker i 27 olika länder. Vi har 150 medarbetare i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark. Våra tjänster används i genomsnitt 8 miljoner gånger varje månad av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.