2020-11-24 11:13Pressmeddelande

Covidskräck stoppar svenskar från Black Friday-handel på stan

Black Friday 2020

Covidskräcken riskerar att slå hårt mot de fysiska butikerna. Fyra av tio svenskar som skulle ha besökt butiker på Black Friday kommer nu att stanna hemma och shoppa på nätet istället. Det visar en ny undersökning som YouGov gjort på uppdrag av jämförelsetjänsten PriceRunner.

Undersökningen genomfördes av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Totalt genomfördes 1008 CAWI intervjuer av svenskar i åldrarna 18+ mellan den 18-20 november 2020.

Det är de nya, hårdare rekommendationerna om distansering under pandemin som snabbt slagit igenom.

Siffrorna tyder på att många är oroliga för covid-19. 77 procent av de som handlade både på nätet och i en fysisk butik förra året svarar nu att de enbart kommer att handla på nätet under årets Black Friday, säger Nicklas Storåkers, VD för PriceRunner.

Förlorarna är handlare som saknar nätbutik.

 För de butiker som är beroende av att kunder kommer till butiken så kommer det här att vara ett allvarligt problem. Många av de fysiska butikerna har redan utvecklat sin näthandel, och kan sannolikt kompensera med att kunderna handlar via nätet istället, men för mindre butiker utan nätaffären fullt utvecklad så kan det bli rejält svårt, säger Nicklas Storåkers.

Nu kommer handeln att prövas till max den närmaste tiden, och det gäller att vara beredd på anstormningen.

 Det är mycket viktigt att näthandeln är redo för detta. Logistiken med varor och transporter måste fungera under Black Friday. Det gäller att ha produkter att skicka nu, men också att kunna leverera i tid, säger Nicklas Storåkers.

Fem av tio tänker handla på nätet istället för i butik

Handeln har redan laddat för en mer digital Black Friday. Enligt PriceRunners E-handlarindex för tredje kvartalet så kommer 53 procent av butikerna att satsa på att göra Black Friday till enbart nät-rea.

17 procent av butikerna tror på en kombination. Endast tre procent tänker satsa på försäljning i den fysiska butiken. 

 Black Friday är traditionellt sett en dag då många brukar gå på stan för att handla. Trots ett stort stöd för de lokala butikerna kommer många svenskar istället tillbringa Black Friday hemma vid datorn för att näthandla, säger Nicklas Storåkers.

YouGov-undersökningen visar att 47 procent av alla svenskar tänker handla på nätet istället för en fysisk butik på Black Friday. 22 procent har inte bestämt sig för hur de gör än. 20 procent kommer inte handla på nätet.

 Om vi jämför med förra året så går det att se att fyra av tio svenskar som handlade i en fysisk butik förra året, kommer att handla på nätet istället på årets Black Friday, säger Nicklas Storåkers.

Folkfesten ute på stan flyttar in till skärmarna

Covid-19 har gjort att många gamla vanor utmanas och förändras. 40 procent av 60-plussarna som handlade i butik förra året vet inte hur de ska göra i år. 46 procent av 40–49-åringarna vet inte heller var de ska handla i år.

 Det kommer se annorlunda ut på stan än det brukar göra under Black Friday. Vi är vana vid att det är lite av en folkfest, med mycket liv och rörelse. Folk handlar och umgås. Det kommer vara helt annorlunda i år, säger Nicklas Storåkers.

Det gäller att se upp i den massiva handeln som kommer att ske på nätet. Förra året var en av fyra erbjudanden under Black Friday inte något riktigt fynd – istället var det en vara som gick att köpa billigare före och efter den stora rean.

I år visar PriceRunners siffror att 7 av 10 butiker har höjt sina priser inför Black Friday, vilket tyder på att det också i år kommer att finnas falska erbjudanden.

Black Friday 2020

Den som handlar på nätet gör klokt i att jämföra priser och noga kontrollera prisutvecklingen på den produkt man tänkt fynda. Det går att följa prishistorik, och vi uppmanar alla som vi vill vara säkra på att göra ett äkta fynd att säkerställa att de fått det billigaste priset, säger Nicklas Storåkers.

Var tredje erbjudande för bra för att vara sant

Den stora mängden fusk-erbjudanden har resulterat i att svenskarna inte längre litar på Black Friday-erbjudanden. så många som 86 procent litar inte på dem eller tror inte att de är reafynd. De har goda skäl att vara misstänksamma. Var tredje erbjudande var nämligen för bra att vara sant förra året, visar PriceRunners undersökning.

Black Friday 2020

När PriceRunner analyserade prisutvecklingen på 11 800 av de mest populära produkterna som svenskarna kunde handla på nätet under perioden sex månader före och sex månader efter Black Friday visade det sig att 23 procent av varorna säljs för det absolut lägsta priset under Black Friday.

 Black Friday-rean har många bra erbjudanden. Det finns ändå en del erbjudanden som ser lite för bra ut. Vår analys visar att 63 procent av erbjudandena kommer att sjunka ytterligare i pris efter Black Friday, säger Nicklas Storåkers.

Så mycket sjunker priserna under och efter Black Friday
  • 23 procent av produkterna i analysen såldes för sitt lägsta pris på Black Friday. De kunde inte köpas billigare, varken före eller efter Black Friday.
  • 41 procent av produkterna såldes för sitt lägsta pris på Black Friday jämfört med priserna under sexmånadersperioden före Black Friday.
  • 63 procent av produkterna som hade sitt lägst pris på Black Friday kommer att sjunka i pris och bli ännu billigare under sexmånadersperioden efter Black Friday.
Här är 10 bästa fyndkategorierna - du hittar 20 procents rabatt eller mer

Den som tänker Black Friday-shoppa gör bäst i att hålla koll på kategorierna där det går att göra de allra största klippen under rean:

Black Friday 2020

Fakta Black Friday 



Om PriceRunner

PriceRunner är Sveriges största oberoende tjänst för jämförelseshopping med 2,3 miljoner produkter. Vi jämför priser från 6.400 butiker i 25 länder - bara butiker som levererar till Sverige. PriceRunner har varje månad över 10 miljoner besök på våra sajter i tre länder. Vi hjälper miljontals konsumenter att hitta bättre produkter och spara pengar genom lägre priser. På PriceRunner kan besökarna jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner erbjuder sina medlemmar en Köpgaranti utan kostnad som skyddar kunden vid köp upp till 50 000 kronor från ett stort antal butiker på nätet. I mars 2019 utsåg PriceRunner i utmärkelsen Topp 100 2019 till Årets Bästa Sök- och Jämförelsetjänst av tidningen IDG. Bolaget har 150 medarbetare på kontoren i Stockholm, Sverige och Nykøbing, Danmark.

Kontaktpersoner

Nicklas Storåkers
VD
Nicklas Storåkers