PriceRunner har i många år rapporterat om bluffreor under årets stora reaperioder. Det handlar om priser som först höjts under hösten för att sedan sänkas i samband för att ge sken om en större prissänkning, men även andra knep som används på nätet för att locka till köp. Från och med den här hösten kan det bli ändring på det, då konsumentskyddet moderniseras för att bättre skydda oss när vi handlar på nätet.
Vad innebär det här rent konkret? Här är några av nyheterna som kan komma att påverka antalet falska erbjudanden under årets shoppingperiod:
Den kanske största förändringen är att företagen nu måste ange vilket lägstapris de sålt en rabatterad vara för under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under perioden har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges.
Det här kan hindra företaget från att till exempel jämföra det nya reapriset med rekommenderat pris när produkten lanserades på en gammal produkt, eller ett annat pris som inte är representativt för vad produkten har för marknadspris vid tillfället. Det är redan olagligt att få en prissänkning att verka större än vad den är enligt marknadsföringslagen.
Att höra vad andra tycker om en produkt innan man köper den kan vara hjälpsamt, men ibland är det svårt att veta vem som ligger bakom en recension. För att göra det tydligare hur pålitliga kundomdömen är på en sajt måste företag nu ange om de säkerställer att recensionerna kommer från konsumenter som använt eller köpt produkterna, och i så fall på vilket sätt det görs.
Har du någon gång sökt på en produkt och tyckt att det är lite märkligt att något annat än just det du letade efter dök upp högst upp på sidan? Sajter har olika sätt att välja vilka produkter som dyker upp först, och ibland finns det ett intresse hos företaget att lyfta vissa produkter i synnerhet. Numera måste det här rankingsystemet vara transparent när vi söker på produkter.
Det är viktigt att veta vilka prylar man köper. Ibland kan det vara en specifik aspekt som skiljer sig mellan två produkter som gör att ett erbjudande inte alls är så attraktivt som det först verkar. I det moderniserade konsumentskyddet är det olagligt att få två produkter att verka identiska, om de i själva verket inte är det.
Precis som det redan är olagligt enligt marknadsföringslagen att få en prissänkning att verka större än vad den är, är det också redan olagligt att marknadsföra en vara missvisande. Genom lagändringen blir det tydligare när gäller just marknadsföring av varor som identiska.
Det är inte bara viktigt att veta exakt vad du köper när du handlar på nätet, det är även viktigt att veta vem du köper av. Det finns stora skillnader i vilka rättigheter du som konsument har beroende på om du handlar av ett företag eller annan privatperson. Sajter måste från och med nu tydligt berätta för dig vem som säljer varan och ge kontaktuppgifter till konsumenten, så att konsumenten enkelt ska kunna identifiera och kontakta näringsidkaren.
Det moderniserade konsumentskyddet innehåller även aspekter som inte rör falska reor, bland annat skärps ångerrätten för digitala ägodelar och det införs ökad transparens om ett pris på något sätt individanpassats.
Exakt hur det här kommer påverka andelen falska prissättningar under de kommande shoppinghögtiderna återstår att se. PriceRunner kommer självklart även i år hålla ett öga på antalet bluffreor på nätet. Här kan du läsa mer om vilka fällor som du bör se upp för och hur fjolårets Black Friday såg ut.
PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.