I flera år har PriceRunner kartlagt hur e-handlare förändrat sina priser inför årets stora shoppinghögtider. Inför stora, vidspridda reaperioder som till exempel Black Friday, när det råder huggsexa om konsumenterna, används alla möjliga olika knep för att få erbjudanden att verka bättre än vad de faktiskt är.
Men nu kan det vara slutfuskat. Riksdagen har nu röstat igenom ett lagförslag för att modernisera konsumentskyddet, som bland annat innebär att företagen måste vara mer transparenta med sina prissänkningar. Till exempel måste de tillkännage det billigaste priset produkten haft inom 30 dagar av erbjudandet.
Utöver att kontinuerligt bevaka och rapportera om olika strategier företag har för att få prissänkningar att verka större än de är i syfte att utbilda och informera Sveriges konsumenter har PriceRunner under vintern varit i kontakt med Finansdepartementet efter att förslaget till ett moderniserat konsumentskydd lades fram. Mikael Lindahl, vd på PriceRunner, välkomnar den nya lagen.
Mikael Lindahl, VD PriceRunner
Vi på PriceRunner har jobbat för detta i många år och bidragit med kontinuerliga rapporter om hur falska prissänkningar är frekventa under framförallt stora reaperioder. Under fjolårets Black Friday var en fjärdedel av erbjudandena falska prissänkningar enligt vår analys, vilket går i linje med hur läget såg ut även under 2020. Det ska bli otroligt intressant att se hur mycket bättre upplevelsen blir för konsumenter under den höst som kommer.”
Att prissänkningarna inte nödvändigtvis är så stora som butikerna vill få dem att verka har inte gått konsumenterna förbi. När PriceRunner inför vinterns shoppinghögtider frågade svenska konsumenter om hur de ställde sig till Black Friday-kampanjer på nätet svarade nästan hälften att de aldrig litar på att ett erbjudande de ser på nätet är en faktisk rabatt.
Det är inte bara konsumenterna som påverkas av företagens knep att försöka locka så många konsumenter som möjligt. I PriceRunners E-handlarindex svarade nästan en tredjedel av e-handlarna att de har svårt att konkurrera med tillräckligt låga priser under årets Black Friday.
Med ökad transparens från företagen kommer konsumenterna lättare kunna avgöra vad som är ett bra erbjudande och inte under årets shoppinghögtider. Det här är inte bara någonting som är fördelaktigt för konsumenterna, utan även för e-handlare som nu får en mer rättvis spelplan att konkurrera om kunderna på.” säger Mikael Lindahl, vd för PriceRunner.
Till grund för den nya lagen ligger ett EU-direktiv som vill anpassa konsumentlagstiftningen efter den nya, digitaliserade marknaden. I Sverige kommer de nya reglerna träda i kraft den 1 september, det vill säga i god tid inför höstens shoppinghögtider Black Friday och Mellandagsrean i november och december.
PriceRunner kommer självklart fortsätta sitt arbete att analysera prisförändringar på marknaden för att kunna ge ett svar om bluffreorna är lika utbredda efter att lagen trätt i kraft. Läs mer om vår rapportering om bluffreor och andra analyser från Black Friday i vårt nyhetsrum.
PriceRunner håller kontinuerligt koll på hur många priser som höjs för att sedan sänkas igen. Mätningarna utgår från slutet av augusti och kartlägger när en e-handlare först höjer priset minst 10 procent för att sedan sänka det minst 5 procent. Totalt ingick 40 900 erbjudanden i 2021 års analys.
YouGov-undersökningen som refereras till i pressmeddelandet är genomförd av YouGov. under perioden 8-11 oktober 2021. Under undersökningen intervjuades 1 000 personer, samtliga bosatta i Sverige och över 18 år.
PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen genomfördes online av opinions- och marknads-undersökningsföretaget YouGov 13 – 23 januari, 2022. Totalt deltog 97 av PriceRunners e-handlare. PriceRunner skänker en gåva på 100 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.
PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.