2022-05-17 07:00Pressmeddelande

E-handlarindex visar: Tråkig start på året för Sveriges e-handlare

EhandlarindexQ12022

Logistikproblem och ökade kostnader präglar e-handlarnas första månader av 2022, när E-handlarindex når nya, rekordlåga nivåer.

Svenska e-handlare fick en något tumultartad start på 2022. Det här visas inte minst i PriceRunners E-handlarindex, där svenska e-handlare varje kvartal berättar hur de ser på sin verksamhet, som når nya bottennivåer under årets första kvartal.

Årets första kvartal visar på ytterligare sänkt optimism från e-handlarna både när det kommer till deras verksamhet i nuläget och hur de ser på utvecklingen framåt. Index hamnar på rekordlåga 52,15, en nedgång från fjärde kvartalet 2021 som landade på 59,89.

E-handlarindex 2020-2022

I undersökningen får de svarande även ge sin syn på ett antal aktuella ämnen. En av de aspekter som präglar årets första kvartal för e-handlarna är det oroliga läget världsläget till följd av situationen i Ukraina. Hälften av de tillfrågade e-handlarna svarade att kriget påverkade deras verksamhet negativt under årets första tre månader.

Svenska Flowlife, mest kända för sina massagepistoler, är en av e-handlarna som drabbats av ökade kostnader under det första kvartalet. Alexander Hosby, Head of marketing på företaget, menar att det som påverkat deras verksamhet mest är de höga bränslepriserna, vilket i sin tur gjort det dyrare att frakta produkter internationellt.

Alexander Hosby, Flowlife

Alexander Hosby, Head of marketing på Flowlife

Vi har absolut också blivit påverkade och då främst i form av längre ledtider. Detta har bidragit till att vi fått planera längre fram i tiden och ha ännu bättre framförhållning än vad vi vanligtvis skulle behövt ha.” säger Alexander Hosby.

Fraktkrisen fortsätter in i 2022

Det som påverkat flest e-handlare under årets första kvartal är däremot inte kriget i Ukraina. Mer än hälften svarar att leveranskrisen påverkat deras verksamhet negativt.

Det här är en problematik som kantat många verksamheter sedan pandemins början, då nedstängningar och restriktioner till följd av ökad efterfrågan inom många segment ledde till stora förseningar från tillverkare” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner

Men svårigheterna slutar inte här. Över en tredjedel av e-handlarna svarade att komponentbristen, som kraftigt försämrat tillgången av bland annat hemelektronik, fortfarande påverkar deras verksamhet.

Nästan en tredjedel svarar att den höga inflationen är en annan aspekt som påverkat dem negativt. Av de som påverkats av inflationen svarar majoriteten att deras vinst har minskat under årets första kvartal.

Restriktionernas tid över, men pandemin kvarstår

En av de största skillnaderna mot årets första kvartal i jämförelse med samma period 2021 var att restriktionerna för att motverka spridningen av Covid 19 avskaffats i Sverige. Att konsumenter börjar återgå till en mer normal vardag och därmed spendera sina pengar på mycket annat än online shopping är självklart någonting som påverkat e-handlarna.

Men alla ser inte enbart negativa följder efter de slopade restriktionerna. Även om över en fjärdedel fjärdedel svarar att de sett en negativ inverkan på sin verksamhet, svarar nästan en femtedel av e-handlarna att de påverkats positivt av att samhället öppnats upp igen.  Alexander Hosby på Flowlife tycker sig kunna skönja en trend bland deras populäraste produkter i nuläget.

Våra återhämtningsprodukter går fortsatt varma, vilken kan ses som ett tecken på att fler tar sig ut i till löparspåren, padelbanor och gymmet och vill samtidigt hålla sina muskler i toppform.”

Information om undersökningen

PriceRunners E-handlarindex är en kvartalsvis onlineundersökning som genomförs av YouGov bland ett urval av PriceRunners 7 400 butiker. Undersökningen syftar till att följa utvecklingen av svensk e-handel genom ett index som tar hänsyn till e-handlarnas upplevelse av:

Tendensen, bedömningen av hur online försäljningen har utvecklats under det senaste kvartalet jämfört med föregående kvartal.

Nuläget, hur försäljningsläget för e-handeln upplevs idag.

Framtidstron, bedömningen av hur online försäljningen kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna.

E-handlarindex presenteras kvartalsvis. I samband med varje mätning undersöker PriceRunner också e-handlarnas upplevelser av specifika och aktuella ämnen som påverkar svensk e-handel.

Om undersökningen första kvartalet 2022

Undersökningen genomfördes online av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov 11 mars -  3 april, 2022. Totalt deltog 104 av PriceRunners e-handlare. PriceRunner skänker en gåva på 100 kr för varje genomförd intervju till Barncancerfonden.

PriceRunner är Nordens största jämförelsetjänst. Bolaget har verksamhet i fyra länder och jämför 3,7 miljoner produkter hos 22 500 butiker i 25 olika länder. Vi har drygt 200 medarbetare i Danmark, Norge och Sverige. Varje månad används vi av konsumenter som kan jämföra produkter, priser, specifikationer, läsa professionella produkttester och ta del av andra användares recensioner av produkter och butiker. PriceRunner ägs av Klarna. PriceRunner är ett helt oberoende företag. Vi ägs inte av några tillverkare och är inte beroende av dem, återförsäljare eller andra organisationer med intresse att sprida partisk information. Vårt mål är att hjälpa konsumenter hitta rätt produkter till bättre priser. Varje månad hjälper vi miljontals konsumenter hitta bättre och billigare produkter och samtidigt spara pengar genom att använda PriceRunners tjänster.